– Det här är en ganska stor affär för oss. Intäkten från driftsuppdraget ligger på runt 700 000 kronor i månaden, eller 22 miljoner kronor under tre år, säger Cygates vd Bengt Lundgren.
Byta nätutrustning
All utrustning kommer fortsatt att ägas av Luftfartsverket. Men i avtalet ligger att Cygate ska få leverera produkter till datanätet. Här förväntar sig Bengt Lundgren en betydande affär.
– Kravet på bandbredd verkar vara outsinligt, inte minst drivet av video. De flesta bolag som vi arbetar med uppgraderar datanätens kärndelar på kortare tid än tre år, säger han.
Uppdraget sägs vara en del av ett större förändringsprogram inom LFV som dels handlar om att renodla ett fokus på kärnverksamheten, dels om att mer effektivt utnyttja resurser och få del av de skalfördelar som en extern leverantör kan erbjuda. Målet är att sänka dagens kostnader, med bibehållen eller höjd kvalitet.
Kritiskt för verksamheten
– Vår utvärdering visar att Cygate är den leverantör som är bäst skickad för att hantera vår drift liksom att de kan bistå med den kompetens och de resurser som krävs för att möta LFV:s krav på en outsourcinglösning, säger Åke Halvdanson, it-chef vid LFV.
Han menar att kommunikation har en påtagligt verksamhetskritisk betydelse för LFV. Driftmiljön präglas av mycket höga krav på tillgänglighet dygnet runt och att störningar och problem kan åtgärdas direkt.
– För Cygate har det verkligt strategisk betydelse att vinna förtroende för att stödja de viktiga samhällsfunktioner som LFV ansvarar för, säger Bengt Lundgren och tillägger att Cygate som it-partner även vill kan vara med och bidra till att utveckla LFVs verksamhet.
publicerad 3 december 2009