Den starka tron på att ai kan lösa teknisk skulder är i linje med att 84 procent av svenskarna har höga förväntningar på vad ai kan bidra med till deras organisationer. Svenska seniora beslutsfattare angav kundupplevelse, konkurrensfördelar och affärsberedskap som de främsta anledningarna till ai-investeringar med förväntat resultat inom två års tid.
I frågan om var ai prioriteras i organisationen svarade 38 procent av svenskarna att kundupplevelse tar högst prioritet och lite mer än en femtedel, 22 procent, angav produktinnovation. Administration, så som hr och it, samt tillverkning hamnade båda på 18 procent.
Fakta
Ranking: Så optimistiska är länderna kring ai
1. Norge
2.Sverige
3.Frankrike
4.Australien
5. Japan
6. Förenade Arabemiraten
7. Kanada
8 Danmark
9. Finland
10. Tyskland
11. Storbritannien
12. USA
Källa: IFS
Sveriges positiva inställning till ai märks också genom att nästan hälften, 46 procent, anser sig ha mycket goda kunskaper inom organisationen för att dra full nytta av tekniken. Lite mer än hälften, 52 procent, anser att de har tillräckliga kunskaper internt för att få ut vad de behöver av AI-tekniken. Endast två procent angav att organisationen inte besitter kunskaperna för tillfället. I kontrast till den globala siffran, 13 procent, var det inga av svenskarna som svarade att ai-kunskaper inte är en prioritet.
I undersökningen frågades respondenterna också när de tror att ai-investeringarna kommer få en avgörande inverkan på organisationen. Två tredjedelar, 66 procent, av svenskarna svarade inom ett till två års tid, 20 procent inom två till tre år och 12 procent inom ett år. Om man jämför med det globala snittet så svarade 47 procent ett till två år, 23 procent inom två till tre år och 24 procent inom ett år.
– Studien visar att svenska företagsledare verkligen har lagt tid på att se vad ai kan erbjuda organisationer. Vad vi ser i Sverige är att fler företag väljer att differentiera sig med ai, säger Ann-Kristin Sander, Nordenchef på IFS och fortsätter:
– De som samlar in data, investerar i sin personal och följer en hållbar strategi, är mest positiva till ai eftersom de kan snabbt dra nytta av tekniken. De som inte har en klar strategi för att nå den punkten behöver en partner som kan vägleda dem på resan.
publicerad 16 augusti 2024