Loudeye-köp ger Nokia flera alternativ

Om Nokias planerade köp av musikdistributören Loudeye går igenom, så öppnas flera olika möjligheter. Nokia kan sätta upp en egen musiktjänst eller erbjuda en varumärkeslös tjänst till operatörer, konstaterar Ovum.

Nokia har bjudit 60 miljoner dollar för Loudeye, som utvecklar digitala plattformar för musik och har nedladdningstjänster för musik i ett 20-tal länder. De båda bolagen har skrivit under en överenskommelse om affären, men den väntas inte gå igenom förrän under fjärde kvartalet i år.

Analyshuset Ovums expert på digital musik, Michele Mackenzie, pekar ut möjliga utgångar av affären. Nokia har nämligen själva avböjt att gå in närmare på sina planer.

– Det sammanslagna bolaget kan välja antingen en eller båda av två möjliga strategier. Det kan erbjuda en fullt konvergerad ”white label”-tjänst och utöka Loudeyes nuvarande målgrupp med mobiloperatörer. Det andra alternativet är att bygga en Nokia-märkt musiktjänst via bredband och mobil direkt till slutkunder, säger Michele Mackenzie.

Ovum tror dock att det senare alternativet skulle vara en farlig väg för Nokia att välja. Den skulle kännas främmande för Nokias kunder. Med ett b2b-erbjudande skulle man bättre kunna utmana Apple och slå mot iTunes/iPod-succén.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.