Redan 2010 skedde ett paradigmskifte inom LRF-koncernen. Då gick man helt ifrån intern drift och it-avdelningen bantades ned till ett antal nyckelpersoner med utvecklingsfokus och beställarkompetens. Tidigare har man haft Fujitsu som partner i den stora outsourcingaffären och när det åter igen var dags för upphandling ville man ha en partner som kunde ta på sig helhetsansvaret för organisationens it.
– Framförallt ville vi samarbeta med en någon som kunde leverera en stabil och fungerande helhetslöning. Det är ett omfattande avtal där de även har kommunikationsansvar vilket är väldigt viktigt för oss som är så spridda, säger Thomas Engelmark, utvecklingsansvarig på LRF.
Skilda behov
LRF-koncernen har 2 400 anställda som är uppdelade i flera olika bolag: själva medlemsföreningen, LRF Försäkring, LRF Media, konferensverksamhet och den största biten som är LRF:s konsultverksamhet.
– Vi är en vidsträckt koncern med skilda behov och för oss är det viktigt att varje bolag i koncernen får en skräddarsydd lösning så att alla våra medarbetare får den service de behöver, säger Thomas Engelmark.
Avtalet omfattar full outsourcing, inklusive drift av system och klienter, servicedesk, WAN, lokalt nätverk, självserviceportal och även samarbetsverktygen Lync.
– Det satsar vi hårt på eftersom en stor del av våra konsulter är ute på fältet behöver de ha med sig expertis direkt i datorn, som vi brukar säga. Då kan till exempel en jurist vara med på distans, det möjliggör massor med nya arbetssätt för oss, menar Thomas Engelmark.
Vill stötta verksamheten
Kontraktet är skrivet på fem år och Johan Wernberg, vd på Telecomputing är glad för förtroendet:
– Nu ska vi tillsammans säkerställa att LRF utvecklar sin it på rätt sätt för att stötta verksamheten och leverera affärsnytta. Med digitala plattformar, ny teknologi och nya tjänster kommer LRF att kunna fokusera fullt ut på sin kärnverksamhet.