Lucent lanserar ip-telefoni för 1,7 miljoner användare

Lucents nya softswitch för operatörer kan hantera upp till 1,7 miljoner användare i ett system. Poängen är att kostnaderna kan pressas ner eftersom underhåll och administration blir enklare.
Systemintegratören Imtech Telecom ska sälja och underhålla Lucents Accelerate Voip Solutions for Enterprises i Europa.

Ip-telefoni hos operatörer byggs i vanliga fall med hjälp av flera system som sedan kopplats samman till ett. Begränsningen på ett mindre antal användare per server, har gjort att användarna måste anslutas i smågrupper till varje system.

Lucents nya koncept att ansluta alla användare direkt i ett system, gör näten enklare att administrera, övervaka och underhålla. Produkten riktar sig till operatörer och kommer att säljas samt underhållas av Imtech Telecom.

– Ett stort antal småskaliga serverlösningar har gjort kostnaden hög att erbjuda ip-telefoni, säger Mikael Schütt på Imtech Telecom. Vi ser nu ett trendbrott där man går mot en enhetlig plattform där tal, data och övriga ip-tjänster ansluts.

En rad komponenter

Lucents Accelerate-lösning inkluderar:

• BroadSoft Network Communications Plattform: Ger kunden en plattform och hanterar protokoll och öppna standarder. Använder Solaris och Suns serverplattform.

• SIP Softphone: Mjukvarutelefon för pc com integrerar Outlook och Notes. Därmed kan användaren styra och hantera samtal från pc.

• EBS Communication Manager: En portal som integrerar all kommunikation såsom tal, web, e-post, trådlöst och data till ett användargränssnitt.

• APX 1000 Gateway: Hårdvaruenhet för integration av telefoni, tal över ip, fax över ip, virtuella privata nät samt andra ip-tjänster.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.