Macforum lanserar egen telefoni-tjänst

Molnväxel Whitelabel-trenden fortsätter att bli starkare på den svenska marknaden. Nu tar sig kedjan Macforum in på telefoni-marknaden med hjälp av Telness Tech-plattformen.

Macforum lanserar egen telefoni-tjänst

– Vi har på sätt och vis varit i telekom-branschen sedan 2007 då Iphone introducerades, säger Martin Barregård, vd på Macforum. Vi har följt det här med telefoni ett bra tag och sett att det finns ett antal bra lösningar på marknaden, men där det saknats vissa bitar. Nu har vi hittat en partner i Telness Tech där vi känner oss trygga med att gå in med vårt varumärke.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Macforum är en kedja som säljer datorer, telefoner och mjukvara som tjänst – både på nätet och i butik. I förra veckan lanserade man tjänsten Macforum Iris, som är en molnväxel som riktar sig framför allt mot små- och medelstora företag.

– Vi kan antingen sälja lösningen i samband med att vi säljer nya tjänster eller att våra befintliga kunder lägger till Iris till sina andra tjänster. Det är oerhört enkelt att komma igång med den här lösningen och vi vet att många klarar av de första stapplande växel-stegen själva, men skulle man behöva man hjälp så finns vår support där och stöttar, säger Martin Barregård.

De första avtalen med kunder är redan på plats för att använda Iris.

– Det gjorde vi redan innan lansering, vilket känns väldigt bra. Vi gör inte det här i första hand för att utmana telekombranschen även om det kanske blir en följd av vår lansering. Vi gör det för att addera efterfrågade och behövda tjänster till våra kunder.

Vad tror du om potentialen på ett års sikt?

– Potentialen är stor för oss att kommersiellt utveckla oss och samtidigt hitta en väldigt förutsägbar kostnad för kunden. Vi räknar med att det här benet inom vår inom vår försäljningsorganisation kommer att vara ett starkt ben och vi har satt upp ganska tuffa målsättningar, även om vi är ödmjuka i det i och med att det är ny verksamhet.

Iris är ju en oäkta palindrom till Apples Siri. Var har ni fått namnet Iris från?

– Vi är ju ganska picky med ganska mycket och det får inte vara någon tvekan om vilka vi är och vad vi står för. Man skulle väl kunna associera namnet med andra typer av tjänster som också har med kommunikation och prat att göra, men för oss handlar det om fokus och ögat riktad med blicken framåt så att det blir tydligt i vilken värld vår leverans sker.

För Telness Tech är det här ytterligare en kund som lanserar en lösning på deras plattform. Sara Rasmussen är kommersiellt ansvarig och mycket nöjd med den nya affären.

– Vi vill ju hitta partners som delar vår filosofi om enkelhet. Ska man sätta sitt namn på någon annans teknik som ju är en risk så krävs det att man litar på varandra. Vi kände snabbt ömsesidigt att det här var en bra match och vi är stolta över att det gått så snabbt från kontakt till lansering, säger hon.

Hur snabbt?

– Ovanligt snabbt för att vara telekom. Att sätta upp en instans på själva plattformen i kundens varumärke tar bara några dagar från start till mål. Det tar längre tid att planera den kommersiella lanseringen, vilket är ganska ironiskt.

Nu har ni flera kunder inne Sara. Hur tänker ni med utvecklingen av plattformen framåt?

– Det har aldrig varit så viktigt med digital kommunikation som det är nu. Detta ställer ännu högre krav på att olika kommunikationslösningar hänger ihop och fungerar sömlöst tillsammans för att möta kundernas behov, säger Sara Rasmussen och fortsätter:

– Branschen ändrar sig så pass fort så att även om man är optimerad för idag så betyder ju inte det att lösningen är optimerad för behovet sex månader framåt, så tillsammans med Macforum och andra partners så gör vi hela tiden våra lösningar bättre för SME-segmentet men också för att kunna adressera storföretagen så småningom både i Sverige och utomlands.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.