”Man behöver inte en armé av konsulter för att komma igång med vårt crm”

Kundmöte En ny crm-leverantör har tagit sig in på den svenska marknaden. Amerikanska Freshworks har redan kunder som Klarna, Adlibris och Åhléns.

”Man behöver inte en armé av konsulter för att komma igång med vårt crm”

Freshworks har funnits i tio år och har hunnit skaffa ungefär 150 000 kunder runt om i världen. Holländaren Raymond Hüner är sedan ett år ansvarig för delar av den europeiska marknaden, och har nu fått målet att växa i Skandinavien.

– Många jag har pratat med i svenska näringslivet när jag håller på och rekryterar säger att vår produkt är spoton för Sverige. Den är enkel att använda, snabb att komma igång med och mycket prisvärd, säger han.

Något svenskt kontor finns inte än, utan de svenskar som han anställer kommer i första hand att jobba från och mot Berlin-kontoret i ett första skede. Raymond Hüner tror mycket på den svenska marknaden och räknar upp ett flertal kunder som redan är ombord.

– Klarna har ungefär en miljon dagliga betalningar så det är många kundinteraktioner som de behöver jobba med för att kunna ge kunderna mer wow vid varje betalning. Volvo Bil använder en av våra produkter för att hålla koll på de anställdas tjänstebilar. Sen har vi Adlibris, Åhléns, Plantagen och många många fler redan.

Freshworks har tre huvudprodukter:

* Freshdesk med kontaktcenterfunktionalitet,

* Freshservice för it-avdelningarna att hålla koll på service management, samt

* Freshwork Crm som är helt ny och släpptes i oktober på företagets årliga event Refresh 2020. Här samlas alla uppgifter man har om kunderna.

– Allt är byggt på vår neo-plattform så alla våra produkter fungerar tillsammans. Vi satsar mycket på modern teknik som AI, Api:er och botar. Vår grundare har målet att skapa ett Iphone-moment i vår bransch, något som helt förändrar upplevelsen och vi tror att Neo-plattformen är ett första steg på den vägen, säger Raymond Hüner.

Hur menar du?

– Nästa steg är att lösa kundernas bekymmer redan innan de kontaktat företaget. Det går att göra mycket av det redan med våra produkter och det skapar verkligen en wow-känsla hos kunderna.

Ett sätt att hjälpa agenter, it-avdelningen eller säljare för Freshdesk är att företaget får tillgång till Freddy, en ai-bot som har olika uppgifter beroende på vilken Freshwork-produkt han kopplas ihop.

– Han är vår lilla hjälpsamma buddy som har tillgång till vår ai och företagets all data. Det gör att han kan hjälpa till med att ta fram bra svar till kunderna, göra analyser åt säljarna med mera.

Freshworks jämförs ofta med jätten på området Salesforce, som har 50 000 anställda jämfört med 3 000 på Freskworks.

Vad är fördelen med er jämfört med andra crm-leverantörer?

– Man behöver inte en arme av konsulter för att komma igång. Jag har hört om företag där det tar ett år att komma igång, hos oss siktar vi på tre veckor men det kan gå fortare också. Vi började mot små företag så kostnaden för våra produkter är kanske 10 procent av jättarna, även om som jag sa tidigare vi nu också har många kunder i Enterprise-segmentet.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.