”Man kan kalla det ett ’Davos-light’ inom telekom”

MWC I fjol höll Startup Sweden en lyckad nätverksträff på MWC. I år siktar man på att återupprepa succén.
– Vi fick en enorm respons och lyckades samla de viktigaste aktörerna, säger Andreas Ek.

”Man kan kalla det ett ’Davos-light’ inom telekom”

Mobile World Congress i Barcelona är en av de största Telekomevenemangen i världen. Och även om mässan bjuder på en hel del produktnyheter och intressanta lanseringar så utgör nätverkandet en av de viktigaste ingredienserna.
Startup Sweden är en del av myndigheten Tillväxtverket. Förra året satsade de på att dra nytta av sammankomsten, och ordnade en egen nätverksträff.
– Vi hade i fjol ett event där vi under första kvällen samlade 300 personer under sex timmar. Själva idén bakom var att de med erfarenhet har möjlighet att ge tillbaka lite till samhället – men även att de kan utöka sitt nätverk, säger Andreas Ek.

Han berättar att på plats fanns representanter från alla svenska storbolag samt operatörer och andra intressanta företag.
– Tidigare har vi haft enklare meet-ups, men här lyckades vi enormt bra, och förutom att det var mycket exekutivt folk på plats så attraherade vi även mycket kvinnliga chefer samt andra nordiska företag. Vi hade i huvudsak valt ut och bjudit in folk som kan fatta beslut – så man kan kalla det ett ”Davos light” inom telekom.

En dörröppnare

Vinsterna med eventet är många och enligt Andreas öppnar det dörrar både för deltagare och för de som arrangör.
– Vi fick många kommentarer om att det var ett väldigt bra och konkret arrangemang där flera  säger att de kom till stadiet av prototyper och testlanseringar av tjänster ganska omgående efter det här. För oss har det givit ringar på vattnet. Folk hör av sig till oss och frågar om namn och introduktion till aktörer.

Och det lyckade MWC 19 innebär att evenemanget återkommer till årets mässa. Upplägg, plats och inramning kommer att vara de samma.
– Vi beslutade egentligen direkt på plats i fjol om att vi skulle göra det här igen. Vi är en accelerator och har flera hundra företag i våra nätverk, och vi siktar på att möjliggöra för fler svenska företag att få ut mer av MWC. När det gäller storföretagen är vårt huvudmål att få dem att vilja samverka med mindre företag. Och jag kan säga att svenskar som är förberedda har goda möjligheter att göra affärer och utveckla sitt nätverk på den här typen av event, säger Andreas Ek.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter