Män kollar på tv, kvinnor är sociala

Undersökning Smartphone-användandet fortsätter att öka hos både män och kvinnor, men det finns skillnader mellan könen i vad vi helst använder dem till. Det visar en ny svensk undersökning.

Män kollar på tv, kvinnor är sociala
Sony

Företaget Episerver, som utvecklar plattformar för digital marknadsföring och e-handel, har låtit 1 000 svenskar svara på frågor om hur och var de använder sin smarta telefon. Resultatet från undersökningen visar att det finns relativt stora skillnader i telefonbeteendet mellan män och kvinnor. Exempelvis är det betydligt fler män (44 procent) än kvinnor (35 procent) som mobilsurfar på jobbet medan fler kvinnor gör samma sak på bussen och hemma.

Facebook eller SVT-Play

Vad vi använder telefonen till skiljer sig också åt. Betydligt fler kvinnor, 64 procent jämfört med 44 procent av männen, ägnar sig åt sociala medier. De läser istället nyheter vilket kvinnorna inte gör i lika hög utsträckning.

Också när det kommer till ren förströelse ser användarmönstren olika ut mellan könen. Färre män spelar spel i telefonen vilket uppvägs av att de istället tittar mer på video via olika play-kanaler och Youtube.

Men det mest populära användningsområdet delas av både män och kvinnor, omkring tre fjärdedelar av de svarande uppger att de använder sin smartphone för att söka efter information.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter