Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?
– Många operatörer har lite identitetskris just nu och vill förflytta sig från prisfokus till värdefokus, men frågan är om de kan leva upp till det och om det verkligen finns en betalningsvilja hos kunderna? Större företag lägger över sin telefoni i molnet nu vilket skapar stora möjligheter till tillväxt för de leverantörer som har kommit tillräckligt långt, säger Solunos försäljningschef Christian Hed.
Vilka händelser har varit viktigast 2017 för utvecklingen?
– Roam like at home har givetvis varit en stor händelse i år som kostat operatörerna stora summor, och medfört att användare ibland surfat 500% mer utomlands (inom EU) än tidigare. Annars är det den tydliga konsolideringen av marknaden som pågår just nu med flera uppköp och fusioner, inte minst Cisco/Broadsoft, Tele2/TDC och SolusBC/Uno Telefoni. Mindre spelare som hamnar utanför detta får det givetvis tufft.
Är det något som har överraskat dig i år?
– Tre saker. Att API-integrationer, CRM-kopplingar och kontaktcenterfunktionalitet efterfrågas så långt ner i SME-segmentet.
– Att Microsoft Skype for business flyttar in i Teams vilket antagligen förändrar möjligheterna att integrera mot andra system.
– Och att Telekom (som är mkt större än bara tal idag) blivit en så tydlig konkurrensfördel, inte bara i form av verktyg och funktioner utan även som resurs och bemanning betraktat. Helt klart är att många företag just nu har svårt att hålla personalen tillgängliga på telefon och ge bra service. Det är ibland till och med svårt att ringa och bli kund hos många företag.
Vad kommer att hända 2018
– Konsolideringen av marknaden kommer att fortsätta och vi kommer att få se många förvärv och fusioner under året. Det är givetvis stort fokus på botar och machine learning och jag vågar nästan lova att 2018 är det år vi alla kommer att ringa till någon kundsupport och prata med en robot utan att vi vet om det. Sen kan det dröja ytterligare innan det slår på bred front och innan det blir riktigt bra, men ett intåg är i alla fall att räkna med under 2018.
– GDPR kommer givetvis att kräva ett jättefokus från alla och det kommer att märkas på flera olika sätt, både positivt och negativt.
Vad borde hända 2018?
– Att alla operatörer enas om en e-sim standard så att vi slipper alla simkort och att operatörslåsta telefoner blir ett minne blott. Distansmöten och video pratas det om varje år men det har aldrig fått den där riktiga genomslagskraften, kanske är det dags för det 2018?
Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?
– Man måste ju följa utvecklingen kring de stora trenderna såsom AI, Blockchain, VR etcetera och vad de stora drakarna Facebook, Amazon, Microsoft, Google och Apple har för sig, de har ju verkligen förmågan att förändra landskap och beteenden. Extra intressant är ju produkter som Alexa, Siri, Google Assistant och även om det lär dröja innan dessa påverkar oss inom B2B så är det viktiga signaler att fånga upp då vi alltmer flyttar in våra konsumentbeteenden in i våra arbetsliv.