Mänskliga ai-röster gör oss misstänksamma

ai Röstbotar som låter allt mer människolika kan påverka förtroendet för personer vi pratar med enligt forskare på Göteborgs universitet.

Mänskliga ai-röster gör oss misstänksamma

Två professorer vid Göteborgs universitet, Jonas Ivarsson och Oskar Lindwall, har undersökt hur vi förhåller oss till konversationer där den ena parten kan vara en röstbaserad, interaktiv tjänst.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

I dag är det vanligt förekommande att kontaktcenter använder sig av olika slags rösttjänster för att hantera kundärenden och de utvecklas snabbt i riktning mot att låta mer människoliknande.

Men när rösttjänsterna blir så realistiska att det är svårt att avgöra om det är en människa eller maskin som deltar i telefonsamtalet kan det, enligt forskarna, leda till att förtroendet för de personer vi pratar med påverkas på ett negativt sätt.

När man studerade ett antal inspelade telefonsamtal upptäckte forskarna att det ibland kan ta väldigt lång tid innan man förstår att det är ett tekniskt system som deltar i samtalet. Ett resultat av att ai-rösterna blir alltmer realistiska är att vi blir misstänksamma, vilket kan sabotera kommunikationen och göra den mindre effektiv.

– En följd av att inte kunna vara helt säker på avsikten och identiteten hos den man interagerar med, kan vara att man blir överdrivet misstänksam även när det inte finns fog för det, säger Jonas Ivarsson, professor i informatik.

De båda forskarna ställer sig därför frågande till att röstbotar ska förses med en röst som låter alltför mänsklig.

− När en ai har en röst, börjar vi att tillskriva den egenskaper. Vi drar slutsatser om kön, ålder, socioekonomisk bakgrund och liknande. Det blir då svårare för oss att se tecknen som avslöjar att det är en dator vi interagerar med. Det går att göra ai som har en väl fungerade och vältalig röst som ändå är uppenbart syntetisk, och det skulle öka transparensen, säger Jonas Ivarsson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.