Över 8 000 personer från Ukraina, Ryssland, Indien, Indonesien och Argentina har deltagit i undersökningen som utförts av researchföretaget Synovate på uppdrag av Nokia. De utvalda länderna ses som nya tillväxtmarknader. Varumärket uppges vara den viktigaste faktorn i valet av mobiltelefon. Den åsikten har 46 procent av de svarande och 52 procent i åldersgruppen 16-24 år. Därefter prioriteras kvalitet och hållbarhet, pris och till sist design.
86 procent av deltagarna uppger att de är nöjda med sin mobiloperatör. Enligt undersökningen är bra täckning avgörande vid valet av mobiloperatör, 48 procent säger att det är anledningen till att de valt sin nuvarande operatör. På andra plats kommer samtalspriser.
Vad gäller mobiltjänster varierar smaken beroende på land. I Ryssland är väderleksrapporter mest populärt medan indoneserna föredrar spel och nöjestjänster. 82 procent av de indiska deltagarna uppger att de vill ha sportnyheter i mobilen.