Marknadschefen lämnar Tele2 – går till annan operatör

nytt jobb Beata Enmark lämnar Tele2 efter drygt fem år, varav de senaste tre åren som marknadschef för b2b-organisationen.

Marknadschefen lämnar Tele2 – går till annan operatör

Efter fem år på operatören Tele2, senast i rollen som marknadschef på företagssidan, väljer Beata Enmark att gå vidare till ett nytt jobb. Hon blir dock kvar i telekombranschen och tar klivet över till Telia.

Vad tar du med dig från åren på Tele2?

– Jag tar med mig minnet av det fina samarbetet mellan alla kollegor. Jag tar också med mig stoltheten över marknadsteamet och vad vi har åstadkommit tillsammans på ganska kort tid. Helt magiskt.

Vad kommer du att arbeta med på Telia?

– Jag kommer att ha en liknande tjänst. Mitt uppdrag är att fortsätta utveckla Telias marknadsföring mot företag. Jag brinner för stora varumärken så Telia är extra spännande ur den aspekten. Sedan har jag en passion för att bygga högpresterande team där trygghet, innovation och samarbete får bidra till resultaten. Jag ser verkligen fram emot att lära känna mitt nya marknadsteam på Telia företag och mina kollegor i Tobias Larssons ledningsgrupp.

Vilka marknadsföringstrender anser du påverkar operatörerna mest?

– Jag vet inte om det är helt relevant att lyfta ut just operatörer när det gäller marknadsföringstrender, förändringarna sker mer på makronivå än i branscher. Marknadsföring förändras alltid både snabbt och långsamt. Självklart tillkommer nya verktyg i verktygslådan som digitala kanaler, ai och maskininlärning. Men den mänskliga hjärnan är fortfarande samma och det är människors hjärna – och hjärta – som ska påverkas av marknadsföringen.

– Det går snabbare och ofta kanske lite enklare att ta fram kampanjer och budskap med de verktyg vi har idag. Men syftet med all marknadsföring är oförändrat – att sälja mer till fler. Marknadsförare behöver snabbt få koll på ny teknik och nya verktyg för att hänga med men lika viktigt är att ha koll på till exempel köpbeteenden som påverkas och förändras och så klart att verkligen förstå sina kunder. Om jag måste välja en trend så blir det att snabbt lära sig att använda digitala verktyg för att öka kreativitet och möjliggöra personliga budskap. Operatörerna behöver hitta tydliga sätt att särskilja sig från varandra och verkligen nå igenom till sina kunder, säger Beata Enmark till Telekom idag.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.