– Undersökningssiffrorna avslöjar att it-miljön dessvärre inte riktigt hinner med marknadsföringskraven, säger Helene Oxhammar, som själv är marknadschef på TDC.
Samtidigt är marknadscheferna den grupp som i störst utsträckning vill ha mer it-resurser. Var tredje anser att dagens resurser är otillräckliga. Jämförande siffra bland samtliga it-beslutsfattare är 16 procent.
Marknadschefen är även missnöjd med ledningens it-kompetens. Endast drygt hälften av dessa (56 procent) tycker ledningen är väl insatt i it-besluten och därför tar väl avvägda beslut.
– Den lavinartade utvecklingen av sociala medier och digitala kampanjer har gjort att företagens marknadsföring och annan kundkommunikation är it-intensivare än någonsin. Som konsekvens krävs det i dag ett djupare samarbete mellan it-avdelning och marknadsavdelning jämfört, säger Helene Oxhammar och fortsätter:
– En självklar lösning är ett tätare samarbete mellan två personer som båda har mycket att vinna på att närma sig varandra – it-chefen och marknadschefen.
publicerad 2 september 2014