Marknadschefen dissar it-miljön

Undersökning I jämförelse med andra ledningsfunktioner är de svenska marknadscheferna mest negativa till den egna it-miljön. TDCs slutsats är att it-chefen och marknadschefen behöver närma sig varandra.

Marknadschefen dissar it-miljön

Det är TDC som presenterar ännu fler resultat från den undersökning som de lät TNS Sifo göra i april 2014. Beslutsfattare i följande kategorier har svarat på frågorna: vd, vice vd, ekonomichef, personalchef, it-chef, marknadschef, inköpschef, försäljningschef, produktionschef och chef med affärsansvar.

Färre än hälften, 44 procent, av marknadscheferna tycker att företagets it-miljö är bra. Det betyder att de är mest negativa till it-lösningarna. Snittet ligger på 62 procents nöjdhet bland it-beslutsfattarna.

– Undersökningssiffrorna avslöjar att it-miljön dessvärre inte riktigt hinner med marknadsföringskraven, säger Helene Oxhammar, som själv är marknadschef på TDC.

Samtidigt är marknadscheferna den grupp som i störst utsträckning vill ha mer it-resurser. Var tredje anser att dagens resurser är otillräckliga. Jämförande siffra bland samtliga it-beslutsfattare är 16 procent.

Marknadschefen är även missnöjd med ledningens it-kompetens. Endast drygt hälften av dessa (56 procent) tycker ledningen är väl insatt i it-besluten och därför tar väl avvägda beslut.

– Den lavinartade utvecklingen av sociala medier och digitala kampanjer har gjort att företagens marknadsföring och annan kundkommunikation är it-intensivare än någonsin. Som konsekvens krävs det i dag ett djupare samarbete mellan it-avdelning och marknadsavdelning jämfört, säger Helene Oxhammar och fortsätter:

– En självklar lösning är ett tätare samarbete mellan två personer som båda har mycket att vinna på att närma sig varandra – it-chefen och marknadschefen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.