Marknadsföring i mobilen vinner mark

Marknadsföringsbolaget More presenterar nu en undersökning om användarnas inställning till reklam i mobilen, något som spås en kraftig tillväxt, och resultatet är ganska positivt. Medan 60 procent av de tillfrågade upplever tv-reklam som påträngande är motsvarande siffra 20 procent för mobiltelefonen. Koppling till nyttotjänster är dock en förutsättning.

Idag är 30-40 procent av användarna positiva till användaraccepterad mobil reklam, vilket är en mycket hög siffra om man jämför med andra reklamytor såsom TV, bio, stortavlor och printannonser.

Idag är 80 procent av de svenska användarna positivt inställda till nyttotjänster (ex banksaldo via SMS, strömavläsning och deklaration) i mobilen. Motsvarande siffra för användaraccepterad reklam är 30-40 procent.

Tips till resebranschen

Siffrorna visar att kunddialog via mobilen är starkt efterfrågat. Alla bolag och organisationer som har kunder med en mobiltelefon i fickan bör ta fasta på när detta när de utformar sina kampanjer. Till exempel vill över 70 procent av användarna i Sverige vill ha bokningsinformation för sin resa i mobilen enligt Mores undersökning. När man väl är på resmålet vill när hälften ha information om resmålet och attraktioner till sin mobil.

– Detta uppfattas i hög grad som en nyttotjänst, men är givetvis en mycket bra marknadsförings- och säljkanal för resebolagen om de gör informationen relevant och attraktiv för resenärerna. Både verktygen och intresset finns, så det är egentligen bara för resebranschen att mobilisera, berättar Tom Lindberg, vd för More.

Erbjudanden i mobil attraktivt

Undersökningen visar också att mobilen har stor potential till att bli den nya sortens rabattkupong. Drygt var tredje svensk vill ha en översikt på de 10 bästa erbjudandena i sin mobil när de kliver in i ett köpcentrum och nära hälften vill ha rabattkuponger skickade till sin mobil från affärer de är intresserade av.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.