T-Mobile om Dstny: ”Vi påverkar varandras strategier mycket”

Molnväxel Bland de som bygger framgångar på Telepo-plattformen finns T-Mobile i Nederländerna. Här berättar operatörens B2B-chef Martijn Teekens om samarbetet med Dstny Group.

T-Mobile om Dstny: ”Vi påverkar varandras strategier mycket”

Sett till abonnemang var de redan den största mobiloperatören i Nederländerna, men för ett antal år sedan insåg T-Mobile att de låg efter avseende molnbaserade telefonlösningar och samarbetsverktyg.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vår utgångspunkt var ovanlig, för vid tiden var vi den sista operatören att ta klivet in i marknadssegmentet molnbaserade telefonilösningar, säger Martijn Teekens, T-Mobiles försäljningschef B2B, till Telekom idag.

Han berättar att redan den tidiga versionen av bolaget samarbetade med Soluno redan för 15 år sedan. Nu ingår bolaget i Dstny Group, och T Mobile valde att ta deras hjälp för att bli bäst inom cloud.

– Inom det här området är det viktigt att befinna sig i utvecklingens framkant – och vi bestämde oss att för att vara under ständig förändring eftersom man kan räkna med att det här produktsegmentet genomgår omvälvande förändringar över tid, säger han.

 

Pandemin utvecklade kraven

Martijn konstaterar att kraven har utvecklats väldigt snabbt sedan pandemin drog igång. För två år sedan ville man ha en molnlösning för telefonin – medan kunderna i dag vill säkerställa en perfekt kommunikation via integrationer med Microsoft och Google. Och Dstny har försett operatören med plattformen för att leverera det som efterfrågas.

– Ovanpå Telepo-plattformen skapade vi en verkligt skalbar, flexibel och stabil lösning som – utan att vara arrogant – utgör ett av de bästa erbjudandena i Nederländerna, som vi har byggt upp under de senaste tre åren. Vi skapade också en lösning för Microsoft, med full integration – som är ledande om man jämför den med vad som finns på den nederländska marknaden, säger Martijn Teekens.

 

Behöll Broadsoft-plattform 

I samband med sammanslagningen av T-Mobile Nederländerna och Tele2 Nederländerna så fick man också med en Broadsoft-plattform.

– Broadsoft är den teknik som våra konkurrenter använder, och istället för att säga att vi tvunget skulle knuffa de här kunderna mot Telepo så bestämde vi oss för att lägga in deras resa i strategin för vårt produkthus. För med den kombinationen kan du skapa den perfekta världen där vi bekymmersfritt kan migrera dig från en Broadsoft-lösning till en annan. Och från det kan du säga att du skulle vilja bygga en integration mot Microsoft Suite, säger han.

Det finns också byggstenar i produkten för att skapa en hybridvärld åt bolag som sitter med en onprem-lösning.

 

Snabba från innovation till marknad

Tillsammans med Dstny satte operatören en gemensam vision om att ett bolag som vill vara ledande inom området inte bara kan pusha en enda produkt eller plattform. Försäljningschefen beskriver det som att de två bolagen nu influerar varandras strategier, där Dstny Group bidrar med stabiliserande teknik och T Mobile står för volymerna, med en stark apparat för marknadsföring som gör att bolagen kan växa tillsammans.

– De hjälpte oss att stänga det gap som vi historiskt sett hade inom det här området, men vi lärde oss också tillsammans att om man håller fast vid sin roll och förblir lojala med varandra så kan man extrapolera en hel del saker. Vi hittade en idealisk balans i vårt samarbete, med en bra hastighet avseende innovation som snabbt kom till marknad, säger Martijn Teekens.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.