Martina Klingvall: Ännu snabbare utveckling under 2021 än någonsin tidigare

Trend 2021 Martina Klingvall är nästa branschprofil som trendspanar åt Telekom idag. Telness vd fokuserar på distansarbete, 5g och interna utmaningar i branschen.

Martina Klingvall: Ännu snabbare utveckling under 2021 än någonsin tidigare

Det har hunnit gå några år sedan Martina Klingvall lämnade Telenor för att skapa sin egen operatör: Telness. Hennes mål är att förändra Telekombranschen för att ge bättre kundupplevelser.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Martina Klingvall är också en uppskattad krönikör i Telekom idag. Därför var det självklart för oss att be henne trendspana i vår serie.

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Precis som övriga branscher så har Telekom blivit påverkat av omvärldensförhållanden i ett annorlunda och utmanande år på många sätt som präglats av Covid19-pandemin. Kundernas behov och förväntningar på smärtfria digitala tjänster och kundupplevelser har ökat dramatiskt, samt att en äldre målgrupp har invigts i digitala beteenden med rekordfart. Telekom-tjänster blir viktigare än någonsin – med de digitala kanalerna i framkant och där tjänster såsom mobila växlar, video-tjänster och bra uppkoppling i hemmet får en ännu större roll. Samtidigt kämpar Telekom-bolagen, precis som andra branscher med ändrade arbetsförhållanden i form av distansarbete och att samtidigt behöva vara starkare och mer innovationsbenägna än någonsin tidigare, säger Martina Klingvall.

Vilka händelser har betytt mest för utvecklingen 2020?

– Pandemin har inneburit att de allra flesta bolag får utmaningar internt och har behövt anpassa sig till drastiskt ändrade förhållanden för sig själva och sina kunder samtidigt. Behov och krav på effektiva och digitala interna processer ökar dramatiskt och distansarbete är en stor omställning för de flesta bolag, stora som små. Mycket fokus hamnar på det interna ledarskapet, medarbetarna i organisationerna, att fortsatt ha effektiva och värdeskapande arbetsprocesser samt kunna leverera på kundernas förväntningar digitalt. Flexibilitet, innovation och starka företagskulturer spelar därmed stor roll för huruvida telekom-bolagen fortsatt kan utvecklas för sina kunder eller kommer behöva lägga allt för stor kraft internt.

Vad överraskade dig 2020?

– Jag är glatt överraskad över hur många, både företagare och individer, gått samman och stöttat varandra under ett år som har påverkat alla och varit väldigt tufft för många. Viljan att omvärdera sina affärsmodeller, driva utvecklingen framåt istället för att stanna upp, samt ta sitt ansvar som både kund, leverantör, medarbetare och medmänniska har varit otroligt starkt och god moral gör mig genuint glad både som arbetsgivare, kund och tjänsteleverantör.

– 5g har även varit en stor fråga för nätägarna under året, där mycket kommunikation har gått ut mot slutkunderna kring utvecklingen. Jag är dock förvånad över otydligheten i kommunikationen från många av operatörerna kring vilken målgrupp och användningsområde 5g-tekniken kommer ha de närmaste åren i praktiken och tror att många konsumentanvändare inte kommer ha förstått 5g:s påverkan för dem personligen. Att många industrier kommer ha stora fördelar av tekniken är dock spännande och relevant. För konsumenter tror jag dock på väldigt liten påverkan av 5g kommande år.

Vilken utveckling får vi se under 2021?

– Jag tror att vi kommer få se en ännu snabbare utveckling under 2021 än någonsin tidigare. Utvecklingstakten för exempelvis vissa kundbeteenden har hoppat ett antal år framåt i tiden vs ett vanligt år, samt att digitaliseringen i vardagen blir nödvändig för en bredare målgrupp än någonsin. Att en äldre målgrupp har börjat använda digitala tjänster och beteenden kommer göra en stor skillnad, och en smidig digital kundupplevelse kommer bli allt viktigare.

– Kunders förändrade beteende i sig skapar även enorma möjligheter och det ska bli otroligt spännande att se vilka innovationer som påbörjades under 2020 och når ytan under året som kommer.

Till sist. Vilken trend påverkar telekom mest de kommande fem åren?

– Jag skulle säga att det finns två trender som kommer påverka telekom mest de kommande fem åren – distansarbete samt flexibla och agila organisationer.

– Distansarbetet tror jag är här för att stanna, i olika former. Vi har under 2020 hittat nya sätt att jobba på och jag tror inte det finns ett scenario där vi alla ”går tillbaka som vanligt” till kontoret. När pandemin förhoppningsvis snart lägger sig kommer vi ändå behöva hitta ett nytt ”normalläge” där kommunikationsmöjligheterna fortfarande kommer ha en vital roll och där telekomtjänster kommer vara betydande för att möjliggöra det.

– Då jag som sagt tror att innovation och utvecklingen kommer vara snabbare än någonsin under 2021 kommer detta ställa stora krav på telekombolagens möjlighet att vara flexibla och agila i organisation och teknik. Att bli av med legacy är därmed viktigare än någonsin för att kunna hänga med i utvecklingen framåt. Detta är en av anledningarna till att vi på Telness har satsat extra mycket på att utveckla vår unika teknikplattform under 2020, då vi genom vår innovativa teknik kan hjälpa operatörer både i Sverige och internationellt att snabbare anpassa sig och nyttja de möjligheter som en smart backend-plattform kan innebära både för operatören själv med kostnadsbesparingar genom effektivisering/automatisering tillsammans med en kraftigt förbättrad kundupplevelse för operatörens kunder.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.