Martina Klingvall: Så ser vi på molnväxelns utveckling

Molnväxel Ett viktigt projekt och en vital pusselbit för många. Med molnväxeln har kommunikation tagit flera kliv framåt, men vad händer inom området – i en ny serie belyser nyckelpersoner utvecklingen.

Martina Klingvall: Så ser vi på molnväxelns utveckling

Molnväxlar är i dag något alla företag efterfrågar. Nya funktioner och effektiva lösningar i kombination med att det inte längre krävs stora investeringar – har gjort att även mindre företag är intresserade.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Lägg till att vi efter pandemin har en helt annan vardagsverklighet – och molnväxeln är den lösning som bäst kan svara upp mot utmaningarna.

Och utvecklingen går i rasande takt. Men vad är nytt, vad skiljer de olika alternativen åt och vad kommer hända det kommande året? Telekom idag har ställt frågan till fem nyckelpersoner. Efter Jessica Levin, Pontus Blom och Johan Åberg ger Martina Klingvall, grundare av Telness, här sin syn på molnväxelutvecklingen.

Hur ser dagens molnväxelmarknad ut? 
– Molnväxelmarknaden har många alternativ, hög konkurrens och sitter med en hel del arvegods både i produkt och tankesätt. Med en så pass het marknad finns många alternativ med få skillnader och komplexa produkter – och som resultat kan det vara lite överväldigande för kunder.

– Sedan pandemin har många företag och dess anställda tittat på hem- och hybridarbete som en långsiktig modell. Sammantaget så har det gjort att vi nu ser att ännu fler kunder och bredare företagssegment går över till molnväxeln. För att kunna vara med och slåss om en del av kakan måste molnväxelleverantörer visa varför just deras alternativ sticker ut i en digital värld där snabb support, kundtillfredsställelse, användarvänlighet och självservice nu är normen.

Vilka utmaningar ser du i den närmsta framtiden? 
– Ett fortsatt bristande förtroende för telekomspelare där bristande kundfokus, dolda villkor och onödigt komplexa produkter nöter bort tilliten för telekomindustrin som helhet.

Vilka funktioner ser du som en USP för Telness? 
– Att välja en modern molnväxellösning från en leverantör som Telness ger kunder flera fördelar såsom förbättrad kundnöjdhet och högre produktivitet för anställda. Telness har lyckats med 100 procent självbetjäning, där kunderna på riktigt tycker det är enklare och effektivare att göra det själv. Behövs det dock support kan du få det på under en minut. På det stora hela är det en anpassad produkt för små till medelstora företagare, med en uppskattad användarupplevelse gjord för den digitala världen.

Vad ser du som nästa utveckling/innovation för att svara upp mot användarnas krav i Sverige?
– Integrationen av kalendrar, CRM:s samt lösningar som Zoom, Google och Teams. MEX-integrationer och öppna API:er. Det senare innebär att man kan använda Telness Techs kraftfulla plattform även i andra SaaS-lösningar.

Vilka stora förbättringsområden ser ni inom molnväxel-området? 
– Öppna API:er och kompatibilitet med molnväxlarna kommer snart vara ett krav och behöver förbättras i branschen. Även självbetjäning är ett stort förbättringsområde. Här är vi riktigt bra på Telness, men jag hoppas att marknaden i övrigt ska ta efter här – det tror jag är nödvändigt om man ska hålla sig relevant för kunder.  Jag tror även att riktig ”kundcentrisk” utveckling är viktigt, att man inte lägger till massa icke nödvändiga funktioner som i stället drar upp komplexiteten.

Vilka stora utmaningar ser ni inom molnväxel? Finns det något som kan hota/påverka utvecklingen negativt? 
– Egentligen samma fråga som för utmaningar i den närmaste framtiden. Ett fortsatt bristande förtroende för telekomspelare där bristande kundfokus, dolda villkor och onödigt komplexa produkter nöter bort tilliten för telekomindustrin som helhet.

Vad är Telness stora möjligheter på molnväxelmarknaden 
– Utöver de USP:ar jag listat ovanför så erbjuder har vi värderat att ha kvalitet i supporten från riktiga människor för att hålla oss nära kunden och säkerställa att vi alltid håller oss relevanta och lyhörda för slutkundernas behov och verklighet. Att vi även har vårt systerbolag Telness Tech som är en plattforms-leverantör inom samma grupp ger Telness en stor fördel när det kommer till innovation samt möjligheten att vara snabba.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.