Martina Klingvall: Telness ska bli en tydlig nummer fem på den svenska marknaden

Jubileum Martina Klingvalls operatör Telness har hunnit med att fira sin femte födelsedag. Resan har gått från ett fåtal kunder till över 16000. Telekom idag pratar minnen, genomslag och framtid med telekom-profilen.
– Vi siktar på att bli nummer 5 i Sverige, säger hon.

Martina Klingvall: Telness ska bli en tydlig nummer fem på den svenska marknaden

För drygt fem år sedan startades operatören Telness. Grundaren Martina Klingvall hade ett förflutet med att jobba mot sme-segmentet på Telenor – och ville nu med sitt egna bolag förändra telekombranschen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Målet var inställt mot att driva på för en bransch med mer respekt för kunderna. Det skulle vara enkelt att administrera och långa bindningstider skulle förpassas till historien.

Nu har fem år gått och Telness har växt – och Martina Klingvall har fått flera priser för sin mission under åren där hon också hunnit med att skriva ett flertal krönikor för Telekom idag.

Att träffa dig då i era ganska tomma lokaler och skriva om den nya operatören Telness var ett av mina första uppdrag när jag började på Telekom idag för drygt fem år sedan. Vad är dina starkaste minnen av de här fem åren?

– Minnen blir ju mer diverse händelser så är det ju såklart alltifrån att få in första kunden till andra milstolpar som när vi fick tiotusen kunder eller när vi fick femtontusen kunder till milstolpar i form av diverse anställningar. Det är ju lite kul att fått lite priser och sånt som inte bara är telekomgrejer utan i startup-svängen eftersom en del av min mission är ju att försöka skapa ett techbolag där man gör samma sak med telekombolag som skett inom fintech. Vi har ju vårt eget Telness Tech, säger Martina Klingvall.

Hon fortsätter:

– Det är sådana grejer som jag firar ganska mycket. Men annars så… Jag vet inte. Det är ju tusen minnen samtidigt. Allting går väldigt fort.

Det gör det verkligen. När vi pratade då för fem år sedan var det väldigt viktigt för dig att förändra branschen och få kunder att bli mer nöjda med sina telekomoperatörer. Har du kommit någon vart där under de här åren?

– Ja, men det tycker jag. Vi gjorde en tillbakablick med vad har vi faktiskt gjort och dels har vi varit först ute med en hel del grejer som ses som standard idag.

Martina Klingvall exemplifierar med till exempel företagsabonnemang utan bindningstid och möjlighet att köpa tjänster helt digitalt.

– Det är sådana grejer som man tar lite för givet nu, men det visar ju att flera rör sig i samma riktning som oss och det är jag stolt över. Det är jag också över att vi har haft nöjda kunder sedan dag ett och fortfarande har det när vi har över sextontusen. Vi har såklart en mycket större organisation för support idag och är inte lika personberoende som vi nog var i början – bragden för att ha nöjda kunder rakt igenom blir såklart större ju större vi blir.

Hur har du gjort för att få impact för din mission med nöjdare kunder i branschen?

– Jag har pratat mycket om hur viktigt det är med nöjda kunder. Och så har vi som sagt gjort mycket själva, men som jag var inne på så har vi ju numer två ben – en med operatören och ett med vår satsning på att sälja vår teknikplattform i ett eget bolag. Med Telness Tech kan vi få en impact mot svenska företagare vilket vi kunnat göra genom att ta in flera bra samarbetspartner som säljer vår växel som sin egen till sina kunder. I ett steg två kan vi jobba med att ta marknadsandelar och växa och påverka fler. Här vill vi nu också nå ut mer globalt med vår lösning och påverka ännu fler.

Tycker du att du har fått någon motstånd i de här försöken att förändra branschen?

– Motstånd skulle jag faktiskt inte säga. Jag skulle säga att lyhördheten har varit mycket större än vad jag hade räknat med. Sen så är det tyvärr inte samma sak att tycka och hålla med som att agera i slutändan. Stora operatörer sitter med utmaningen att den här stora kundbasen är, oftast, en lönsam affärsmodell. Kanske att den dör långsamt, antagligen väldigt långsamt, men en förändring gynnar kanske inte de egna kortsiktiga målen bäst. Det behöver ske med långsiktiga strategier och mycket mod.

Vilken typ av förändring kommer nu?

– Kunderna kommer vilja att det ska bli lättare att byta operatör om man inte är nöjd. Det finns en stor önskan om mer flexibilitet och många vill kunna sköta även telefonin digitalt utan att ringa någon eller gå till en butik. Jag tycker att det var ett viktigt statement från Apple i USA nyligen när de sa att i nästa Iphone-modell så blir det enbart e-sim. Det tycker jag är ett steg i helt rätt riktning som gör det enklare att byta operatör om man kan få det bättre hos en annan. När det blir lätt att byta så ökar konkurrensen och då kommer substansen att spela roll, där vi tror att användarvänlighet och kundrelationen kommer vara avgörande.

Om vi tittar fem år framåt. Vad skulle du vilja åstadkomma under de åren?

– Dels så vill jag ha blivit en tydlig nummer fem på den svenska marknaden. De stora kommer alltid vara de stora, men sen ska det vara vi, säger Martina Klingvall och fortsätter:

– Och dels vill jag att vår teknik ska finnas på ett antal marknader i Europa och USA, via systerbolaget Telness Tech som lanserades 2021. Här är vi på gång redan nu med bra kontakter, men inget som jag kan berätta mer om än.

Är det rimligt att bli nummer 5?

– Alla utmanare är fortfarande ganska små. Jag tycker att med resan som Tre har gjort senaste åren och de steg man har tagit visar ju att företagsmarknaden välkomnar förändring och är beredda att följa spelare som agerar. Just Tre har ju sprungit mycket på pris. Vi har bevisat att vi har en tjänst som kunderna uppskattar och vi har lyckats ge dem värde. Får fler veta om att vi finns så kommer vi få fler kunder. Så ja, jag tycker att det känns rimligt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.