Dstny for Service Providers: “Vi kan växa hur mycket som helst”

Telefoni Destiny Group köpte Telepo, som har blivit Europas största användarbas. Mattias Ohde är kommersiellt ansvarig för Destiny for Service Providers. Han ser ingen europeisk spelare som kan utmana koncernen.  

Dstny for Service Providers: “Vi kan växa hur mycket som helst”

Med förra årets förvärv av Soluno och Telepo blev belgiska Destiny-gruppen en av världens största molnväxel-spelare. Nu har de kortat ned sitt namn till Dstny och inom koncernen har de skapat Dstny for Service Providers. Enhetens tillväxt leds av Solunos tidigare vd Mattias Ohde, och han förväntar sig en stor expansion på marknader där bolaget i många fall redan har ett etablerat fotfäste.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Tillväxten i Europa är ju enorm och kommer att vara så de närmaste 5-10 åren. Även om vi i Sverige har en cloudpenetration på 70 procent så ligger den i många andra länder på 10-15 procent. Stora marknader som Frankrike och Tyskland har ju knappt börjat, och det kommer att fullständigt explodera, säger Mattias Ohde, general manager och kommersiellt ansvarig för Dstny for Service Providers till Telekom idag.

 

Stor ökning av omsättningen väntas

Han berättar att Destiny Group omsätter cirka 2 miljarder kronor, men inom en treårsperiod kommer den summan att dubblas – och eventuellt vara tre gånger så stor. Strategin är dock inte att erövra varje hörn på kartan.

– Självklart finns det en tillväxtambition, men sedan är det inte ett självändamål för oss att finnas på så många marknader som möjligt, i alla europeiska länder. Utan vi ska finnas på de marknader som är mest expansiva och där det finns störst potential, säger han.

Och som det ser ut i dagsläget så rör det sig enligt Ohde om Norden, norra Europa samt ner mot Centraleuropa och sydvästra Europa.

– Och på alla marknader där vi går in finns det alltid en ambition att vi ska vara topp-3. Om du ställer frågan om ett par år så skulle det inte förvåna mig om vi istället för 2,5 miljoner slutanvändare har fem eller sju miljoner slutanvändare, säger han.

 

Telepo-plattformen är grundstenen

Dstny for Service Providers utvecklar all innovation, dels för externa kunder – service providers i form av operatörer, såväl som åt de egna Dstny-bolagen i en rad länder. Telepo-plattformen utgör grundstenen i bygget.

– Det vi har gjort kan man säga är att på Telepo har vi byggt ett digitaliseringslager där vi kan ge våra partners hela kundresan om de vill – allt ifrån att skapa avtal till att sköta leveranser. Det vill säga omvården om nya kunder, att supporta, monitorera och även erbjuda kunderna self service-delar, säger han.

Utöver Telepos egna funktioner, exempelvis billing-verktyg och e-learning-delar, har plattformen en hel del lösningar som kommer från andra håll – bland annat rapportdelar från Meridix och crm-integrationer med ursprung från Soluno.

 

Anser att den slår alla konkurrenter

Men erbjuder då Dstny en bättre uc-plattform än konkurrenterna?

– Ja. I dag är det Europas största användarbas. Det Telepo är väldigt bra på är att det är en otroligt stabil plattform, extremt driftsäker och den klarar en stor last. De största enskilda kunderna har ju uppemot 40 000 användare på en kund. Det är otroligt robust, säkert och väldigt smidigt för exempelvis en operatör att jobba med en sådan här plattform, för du kan trycka stora volymer och bygga stora delar av din egen trafikstyrning på den, säger Mattias Ohde.

Han berättar att många av de största telekombolagen i kundstocken har byggt sina mex-tjänster på Telepo just på grund av att plattformen är driftsäker och samtidigt klarar stora volymer.

– Den är byggd som en cloudplattform från början, så många bygger ju hela sin mobila lösning på Telepo, säger han.

Plattformen är bland annat stark på svarsgrupps- och kontaktcenterfunktionalitet, med mycket API:er. Och den är väldigt lätt att integrera mot samt att bygga egna applikationer mot.

– Om man tittar på hela produktfloran och produktkatalogen så skulle jag ju med lätthet säga att det är den mest kompletta och bredaste plattformen på marknaden, i stort sett i hela världen – i och med att den innehåller allt från enkla växelfunktioner till avancerade kontaktcenter-delar, omnichannel, med en uppsjö av integrationer och hela det här digitaliseringslagret, säger Mattias Ohde.

 

Unikt digitalt ekosystem

Dstnys partners får en slutkundsprodukt som även innehåller de verktyg som service providern kan jobba med. Andra addons med integrationer på toppen gör det möjligt att leverera till kunder som har väldigt avancerade krav, som komplexa kontaktcenter eller bolag som även vill kunna integrera telefoni-delen djupt in i sin egen it-miljö och få in telefonin i crm-system, ekonomistyrningssystem och i supportverktyg.

– Att ta det hela vägen in och bygga ett eget digitalt ekosystem – där skulle jag säga att vi väldigt unika. Det finns ju egentligen inte någon motsvarighet någonstans.

Dstny for Service Providers väljer att återinvestera i stort sett all lönsamhet tillbaka in i innovation och utveckling. Från Telepos personalstyrka på cirka 50 personer har de anställda trefaldigats till drygt 150 personer, och i slutet av året kommer Dstny for Service Providers att bestå av 200 personer.

– Vi är Europas största UCaaS-spelare till storlek, men vi nöjer oss ju inte bara med att vara störst utan det finns också alltid en strävan efter att vara bäst, säger Mattias Ohde.

 

Fler förvärv kommer i år

En viktig del i detta är att man hela tiden gör tilläggsförvärv för att komplettera med teknik som skulle ta för lång tid att bygga från grunden. Ett exempel på analytics-sidan är Meridix – och man har annonserat köpet av Qunify (Call to Teams), som har specialinriktat sig på olika typer av integrationer mot Microsoft. Mattias Ohde berättar att det kan komma ytterligare 3-5 förvärv innan året är över, bland annat inom omnichannel. Och via det tidigare nämnda digitaliseringslagret ges funktionerna samma ”look and feel”.

En styrka är att koncernen backas upp med bra kapital för att investera i tilläggsförvärv. Ohde tror att Destiny kan växa hur mycket som helst, för enligt honom finns det nämligen ingen europeisk spelare som kan utmana koncernen. Det finns spelare i varje land, men där utgörs de stora fiskarna av operatörer.

– En av de största konkurrenterna historiskt har varit Broadsoft, som ju blev uppköpta av Cisco. Fördelen för oss är ju att deras utveckling har avstannat sedan dess. Sättet att leverera plattformen enbart som en mjukvara tillsammans med den affärsmodell som Cisco erbjuder är ju inte speciellt attraktivt för någon. Sedan har vi de amerikanska spelarna, som Ringcentral och 8×8. Det är ju hyfsat kompetenta lösningar och plattformar, men de är ju anpassade för den amerikanska marknaden med en affärsmodell som inte flyger i Europa, säger han.

Med Dstnys affärsmodeller äger service providers sina kunder kontraktuellt men även faktureringsmässigt. Men amerikanska bolag har ofta en modell där man skriver kontrakt med kundernas kunder. Även om det i grunden skulle vara en bra produkt så faller lösningen om säljkanalerna och de som jobbar med slutkunderna inte har en affärsmodell som fungerar för deras verksamhet.

 

Konkurrenter blir partners

För Dstny for Service Providers blir många av de nya konkurrenterna istället samarbetspartners. Bland annat öppnar Microsoft upp nya möjligheter i Teams.

– För oss är det jättebra att Microsoft öppnar för allt mer integrationer och bättre möjligheter med mobilt. Det kan ju återanvändas i våra plattformar, och det är klockrent att använda Teams som applikationer så att det är där som användarna ringer och har sin vardag. Men Microsofts växelfunktioner som produceras i deras egen miljö är ju väldigt basic – då kan man kombinera det med våra lösningar. Plus att vi har arbetssätten och digitaliseringslagret för service providers att jobba med kunderna. Det har ju inte Microsoft, de erbjuder ju inte portaler för att sälja och leverera och supporta, säger han.

Mattias Ohde tror inte att Microsoft är intresserade att mumsa i sig av Dstnys kaka, utan snarare kommer att snegla på att ta en del av operatörernas vinster, för det är där som de stora kundintäkterna ligger och Microsoft har redan i dag sina intäkter där.

– Om du tar Sverige som ett exempel, om man ser till hela B2B-affären inom telekom, så står ju cloud pbx bara för ett par procent, resten är ju mobilt, fiber och fast. Det är där de stora pengarna finns, säger han.

 

Ingen annan gör samma sak

Man behöver alltid göra lokala anpassningar till alla länder i Europa – det kan vara regulatoriska frågor, vissa tjänster eller integrationer som man måste ha för att nå en viss marknad. Med ett 30-tal kunder på cirka 20 marknader har Dstny for service providers redan den erfarenheten, och det är kunderna som levererar den lokala kravbilden. Det handlar vanligtvis om ett halvårs ledtid för att fylla i de luckor som kan finnas, och service providern står för en del av den lokala anpassningen.

– Du kan inte sälja en telefonilösning i Frankrike om den inte ser fransk ut och låter fransk. Det är små detaljer som ringsignaler och det ena med det tredje – de anpassningarna måste man alltid göra. Men att driva det här som ett europeiskt bolag med ett erbjudande under ett varumärke och med en tydlig produktkatalog som avsändare, det finns ju ingen som gör det i dag. Vi är de enda, och det gör ju potentialen så enormt stor, säger Mattias Ohde.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.