Matylda Lovenvall: ”Framgångsreceptet blir copy/paste”

Nytt jobb Efter en treårssejour på Tre valde b2b-chefen Matylda Lovenvall att lämna. Nu är det klart att hon går till Eniro för att axla rollen som marknadschef.

Matylda Lovenvall: ”Framgångsreceptet blir copy/paste”

En av telekom-sveriges profiler är Matylda Lovenvall som har ett förflutet på Telia, Tele2 och senast Tre. Från att hon kom 2018 steg hon i graderna och blev snabbt chef för b2b-affären. Men i höstas tackade hon för sig och valde att stämpla ut.

Ny arbetsadress är Eniro där hon går in som marknadschef. Telekom idag fick möjligheten att ställa ett par frågor om övergången.

Efter tio år i telekombranschen – hur kom det sig att det blev Eniro och en ny bransch?

– Intressant fråga givet det dna Eniro har inom just telefoni.

Ok, så vad kan du dra nytta av från tidigare erfarenheter?

– Det är ingen hemlighet att nyckelfaktorer har varit min erfarenhet från kommersiell abonnemangsaffär och tidigare turnaround-framgångar. Dessutom och nog så viktigt är att Eniros nytillträdde vd, Robert Puskaric, själv har framgångsrik och gedigen telekombakgrund. Tråden är röd så att säga.

Vad blir fokus nu, vad hoppas du kunna åstadkomma på kort sikt?

– Det handlar inte så mycket om att hoppas utan att faktiskt exekvera på en tydlig strategi. Här har Eniro, och motsvarande varumärken i Norden, fördelen med exceptionellt hög kännedom. Det samtidig som andelen som känner till att vi erbjuder marknadsföring inom SME-segmentet är betydligt lägre.

Så hur ska du få Eniro att bli vassare i det längre perspektivet?

– Framgångsreceptet är i sin simplaste form copy/paste från tidigare gemensamma erfarenheter. Sätta ett enkelt och tydligt kommunicerat kunderbjudande. Är det snutet ur näsan? Nej. Kommer vi att lyckas? Watch us! Men ja, Eniro har gjort en resa och en spade är en spade. Skillnaden är att det är stabil mark vi står på i dag där förutsättningarna ser helt annorlunda ut, här har banan sopats av föregångare.

Och vad är de största utmaningarna?

– Nu med Robert vid rodret kommer inte bara ny fantastisk energi och drivkraft utan även ett förändrat sätt att styra. Det är lite ”Sixteen weeks of hell” som ligger framför oss och i dagsläget kan jag inte säga mer än att great things are coming. Se bara var Hi3G b2b-affären befann sig när jag klev på – och vilken succé det blivit.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.