Mer data från de anställda kan göra oss friskare

Krönika Datainsamlandet från headsets och smarta assistenter kan skapa underverk. Speciellt om det kombineras med mer empati, skriver Holger Reisinger på Jabra.

Mer data från de anställda kan göra oss friskare

Det kommande decenniet kommer att bjuda på förändringar i en ständigt ökande hastighet, och en stor del av dessa förändringar kommer att handla om anammandet av nya lösningar och en ökad tillgänglighet.

Det händer så mycket för tillfället och marknaden har blivit så mycket mer dynamisk, så det är något särskilt spännande att titta närmare på. Sjukvård, mentalt välbefinnande och en förbättrad arbetsplats är bara ett par av de områden där vi kommer att se en inverkan.

Ett av de områden som jag tror kommer att förändras mest är sjukvården. Vi har haft en sådan kraftig tillväxt när det gäller tillgång till data här. Självklart måste vi ta hänsyn till integriteten, men där finns fortfarande en stor potential.

Det kommer framförallt att göra skillnad när patienter ska diagnostiseras och läkare ska kontrollera deras hälsotillstånd. Det här har redan satts igång men vi skulle kunna se en introduktion av temperaturmätning, avläsningar av luftkvalitet eller ännu mer avancerade mätmetoder för att lägga till nya effektivare funktioner inom hälsovården.

 

Kommer sensorer bli vanliga på jobbet?

Naturligtvis kommer detta att påverkas av vad du väljer att bära för typ av mätverktyg på din kropp, eller kanske vad ditt försäkringsbolag kräver. Översatt till arbetslivet kommer det exempelvis att bli intressant att se hur vanligt det kommer bli att en anställning kräver teknik så som aktivitetsarmband eller smarta glasögon.

Om du tittar på tjänste- eller industrisektorn och användandet av headset så har vi där redan en hel del telemetri och data från just den produkten. Något som gör det till ett intressant case att titta närmare på.

Ett headset kan berätta för dig hur mycket oljud du utsätts för, hur mycket tid du lägger på telefonsamtal och saker så som hur mycket du själv pratar eller lyssnar i telefonsamtal. Med hjälp av denna information kan vi exempelvis mäta hur stressad du känner dig.

Tack vare Jabras samarbete med Audeering gällande känsloanalyser blir vår möjlighet att ta reda på hur någon hanterar sitt arbete kraftfullt. Om du har ett servicerelaterat yrke så kan du ta reda på hur nöjd kunden är med servicen. För kunskapsmedarbetare så finns det även möjlighet att mäta risken för stress.

 

Minska antalet sjukdagar

Om du kombinerar detta med hälsomätningar så kan du minska antalet sjukdagar hos ett företag med hjälp av tidiga varningssystem och mätningar. Utifrån dessa kan företagen sedan ge ledigt till folk om de är för stressade eller är i riskzonen att bli sjuka.

Sjukdagar kostar företag runt om i värden flera miljarder varje år, därför kan den här typen av data ha en stor påverkan. Det handlar om att få friskare medarbetare.

Viljan att mäta den egna kroppens värden och prestation kommer att fortsätta öka. Det kommer att ge en positiv effekt på människors motivation att arbeta och hur vi konsumerar, vilket kommer att driva företagen framåt.

Känsloanalyser och hälsovård kommer också att påverka hemtjänst och personer med funktionsnedsättning i framtiden. När du kombinerar information om var du befinner dig med tal så kan du exempelvis guida de som är blinda och ge dem meningsfull information när de är på resande fot.

Du kan även använda rösten i hemmet för att hjälpa äldre människor att påminna dem om när de måste ta sin medicin, kolla sitt blodtryck eller liknande. Eftersom även empatin blir bättre i röstassistenter så kan vi inte bara ge bättre samvaro utan även ett mentalt välbefinnande. Om du låter stressad eller ledsen så kommer din maskin att kunna föreslå något som motverkar detta.

 

Empatiska assistenter

Alla företag försöker i dagsläget att integrera empati i sina röstassistenter. De vet att röstassistenten kommer att förbättras avsevärt om vi får in empati i dialogen. Så Alexa och andra röstassistenter kommer antagligen att bli mer och mer sensitiva och kommer att kunna känna av känslor så som frustration i användarens respons.

Människor riskerar att blir mer isolerade av teknologi, men det kan också hjälpa människor på ett känslomässigt plan med svårigheter så som stress och oro.

Allt detta handlar om en förbättrad förståelse i maskindialogen och det är vad som kommer att påskynda anammandet av nya lösningar. Min tro är att rösten kommer att hjälpa människor att må bättre, vilket trots allt är det allra viktigaste.

Holger Reisinger,

SVP Large Enterprise Jabra

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter