Mer Facebook i kundtjänsten

Kontaktcenter Redan idag erbjuder många företag kundservice via Facebook men med konceptet Business on Messenger vill det sociala nätverket lägga beslag på mer av kommunikationen mellan företag och deras kunder.

Mer Facebook i kundtjänsten

Grundare Mark Zuckerberg deklarerade under utvecklarkonferensen F8 i San Francisco att Facebook framöver kommer att satsa allt mer på separata appar för olika typer av kommunikation och mindre på den vanliga Facebook-plattformen. Ett av de initiativen är att snabbmeddelande-appen Messenger nu också ska öppnas för kommunikation mellan företag och deras kunder. Istället för att skicka kvitton, orderbekräftelser eller fraktinformation via e-post eller sms ska informationen dyka upp i Messanger och det ska också vara möjligt att chatta med kundtjänsten direkt via Messanger istället för att använda andra kanaler.

För att det ska vara möjligt måste kunden bli ”vän” med företaget exempelvis i samband med att man lägger en order, men vi hoppas och antar att företagsvännerna inte kommer att blandas med den vanliga kontakterna i appen utan hållas åtskilda.

Hur och om Facebook har tänkt sig att tjäna pengar på Business on Messanger är inte klart ännu, någon affärsmodell är inte klar. Däremot har de redan hittat partners på kundserviceområdet och efterlyser fler. En av de första kundserviceplattformarna som får stöd för kommunikation med Messanger är Zendesk.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter