Hänvisnings- och telefonisystemet Trio Enterprise har kommit i version 3 vilken ser ut att kunna bli ett bra kitt i en telefonilösning med produkter från flera olika tillverkare.
Många av nyheterna kretsar kring närvarostatus. Exempelvis kan Trio samla in statusinformation från Microsoft OCS, Ciscos presencesystem och mobil linjestatus från operatören. Det senare gör det möjligt att se om någon är upptagen i mobiltelefon även om man väljer att använda OCS-klienten. Informationen från alla eventuella system blir tillgänglig i telefonistapplikationen eller den skrivbordsklient man använder. Är man på resande fot kan man istället använda en webbklient för att uppdatera sin närvarustatus. Den finns också i en mobilanpassad version för smarta telefoner.
Nytt är också möjligheten att kunna söka efter funktion snarare än person i modulen Enterprise Attendant, som även den fått stöd för presence.
Även agentapplikationen har kommit i en webbversion vilken gör det möjligt för handläggare att få samma funktionalitet oavsett om de är på kontoret eller exempelvis arbetar hemifrån.
Bättre samarbete utan hårdvarubyte
Trio hakar också på virtualiseringstrenden och version 3.0 har stöd för virtualisering på både server och klientsidan, något som både kan minska behovet av hårdvaruinvesteringar och underlätta administrationen. Enklare administration ska också en ny centraliserad managementmodul ge. Trio lovar smidigare installation, konfiguration och underhåll av stora distribuerade system.
Den nya versionen ger också större möjligheter att använda distribuerade system med olika växlar spridda på flera geografiska platser och ändå kunna samarbeta med gemensamma köer eller hantera tillfälliga belastningstoppar. Detta utan att byta ut befintlig utrustning på varje enskild sajt.