I somras frågade marknadsundersökningsföretaget Berent, på uppdrag av Zendesk, svenska konsumenter om vilka branscher som levererar den bästa respektive sämsta kundservicen.
Nu är listan sammanställd. I topp hamnar rese- och hotellbranschen samt försäkringsbolagen.
I andra änden av listan finns internet- och teleoperatörer, där var fjärde konsument är missnöjd med service. Här märks också tv-leverantörerna.
– På Zendesk upplever vi att kundservicen hos tv och Internet-/ telekomleverantörer blir allt bättre med tiden och att kundnöjdheten ökar sakta men säkert. Det är värt att ha i åtanke att konsumenterna byter tele- och Internetleverantör mycket oftare än vad de byter försäkringsbolag, säger Thomas Olsen försäljningschef på Zendesk i ett uttalande.
Undersökningen visar också att den traditionella formen av kontakter, telefon (62 procent som föredrar) och e-post (25 procent), är fortsatt starka. Att enbart 3 procent nu föredrar chatt är lågt, men till 2020 tror 19 procent att chatt blir deras primära kontaktform.
– Trenden är att ”chattbots” i allt högre grad kommer att kunna hantera enkla förfrågningar, medan de mer komplicerade frågorna kommer att hanteras av kundservice och stödpersonal, säger Thomas Olsen.