Hur ska vi möta kunderna i metaverse i framtiden, vilka affärsmöjligheter finns det och när kommer tekniken slå igenom på bred front? Det är frågeställningar som många företagsledningar just nu står inför.
Meta: Telekombranschen måste börja utforska metaverse
metaverse I framtiden kommer alla att vistas i metaverse och även om vägen dit inte är spikrak måste telekombolagen undersöka affärsmöjligheterna redan i dag. Det säger Ellinor Axell, partneransvarig för telekombranschen på Meta i Sverige.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
En del stora företag har inrättat den nya rollen rollen chief metaverse officer för att ha en person som kan ta fram en strategi för företagets närvaro i metaverse. Olyckskorparna kraxar dock om att användarna ännu inte strömmar till de virtuella världarna.
Analysföretaget Forrester talar till och med om en ”metaverse-vinter” där de överhettade förväntningarna på tekniken kommer att kylas ned betänkligt. Å andra sidan tror analysföretaget Gartner att en tredjedel av alla företag kommer att erbjuda produkter och tjänster med koppling till metaverse inom tre år.
En av de stora förespråkarna
Meta, som tidigare hette Facebook, är en av de stora förespråkarna av metaverse och vr-teknik. Man säljer egen hårdvara i form av vr-utrustningen Meta Quest och har tagit fram ett ekosystem för olika slags appar som baseras på tekniken.
– Vi tror enormt mycket på att metaverse kommer att bli något som vi alla lever i och med, men vägen dit kommer inte att vara spikrak. Vi befinner oss på en utvecklingsresa – när ny teknik utvecklas tar man några steg framåt och sedan några steg bakåt, och så testar man något nytt, säger Ellinor Axell, partneransvarig för bland annat telekombranschen på Meta i Sverige.
Ellinor Axell berättar att man hjälper telekombolag, däribland de stora operatörerna, att bygga varumärken och möta kunderna på Metas olika plattformar. Hon har själv ett förflutet inom telekombranschen och anser att den står inför en stor förändring:
– Telekombranschen står inför ett nytt digitalt skifte i sin affärsmodell. Jag var själv med när man gick från röst och sms till data, och såg hur man fick anpassa sig till ny hårdvara och nya affärsmodeller. Jag hoppas att de börjar titta på vad det finns för möjligheter för dem och deras affärsmodell, både i slutkundserbjudandet men också när det gäller innovationsmöjligheter.
Har Meta redan börjat prata om metaverse med telekomoperatörer i Sverige?
– Både ja och nej, vissa är väldigt nyfikna och undrar hur de ska anpassa sig och utveckla sina affärer medan andra kanske är lite mindre nyfikna. Men i och med att metaverse är ”top of mind”, vi pratar till och med om det hemma, så har intresset ökat även hos operatörerna.
Många telekombolag är stora, vilket innebär att de kan vara trögrörliga, men enligt Ellinor Axell har de som arbetar med affärs- och nätutveckling på de större bolagen redan full koll på metaverse och vilka möjligheter tekniken kan medföra i framtiden.
– Innan det blir riktigt stort, en ny typ av 3d-internet, där väldigt många använder sig av det och har tillgång till det kan det ta uppemot tio år. Men redan i dag finns det vr-världar där människor umgås och utvecklar mjukvara.
Mark Zuckerberg, vd på Meta, har lyft flera olika områden där metaverse väntas spela en avgörande roll, däribland dataspel, e-handel och utbildning. Meta har också högtflygande planer för att göra metaverse till en naturlig del av det dagliga arbetslivet.
Företaget Accenture har skapat en virtuell arbetsplats där medarbetarna kan mötas i metaverse och onboarda nyanställda personer. Microsoft Teams ska komma i en speciell vr-version, som kommer att integreras med Meta Horizon Workrooms, Metas egen app där man kan träffas och samarbeta i en virtuell verklighet.
”Kan bli ett viktigt arbetsredskap”
– Vi är väldigt stolta över att ha Microsoft som partner. De är en enormt stor spelare med mjukvara som möjliggör samarbete, arbete och skapande, där metaverse kan bli ett viktigt arbetsredskap.
Men Microsoft är bara ett av många företag som man från Metas sida hoppas ska satsa på metaverse och som man vill bygga partnerskap med.
– Vi är väldigt tydliga med att metaverse inte är något som vi bygger på egen hand, det är ett nytt internet som ska vara öppet för alla. Vi vill vara en drivande kraft som bidrar till att det blir verklighet och vi lägger mycket pengar på det, men vår inställning är att metaverse är något som vi bygger tillsammans, förklarar Ellinor Axell.
Förutom att metaverse i så hög utsträckning som möjligt ska byggas utan gränser, är Ellinor Axell tydlig med att inkludering, säkerhet och jämställdhet är nyckelkomponenter i Metas arbete. Därför är det viktigt att inte bara de stora techbolagen är med i utvecklingsarbetet – även mindre företag och myndigheter måste medverka för att slutresultatet ska bli riktigt bra.
Hur kommer företag kunna möta kunderna i metaverse i framtiden?
– Många företag kommer att kunna ge en helt ny kundupplevelse och rådgivning i metaverse. Kronans apotek är på rätt spår när de tittar på hur man kan skapa en brygga mellan sin webbplats och den fysiska butiken. När man slår ihop de två kundmötena så får man metaverse.
Ellinor nämner e-handel, inte minst klädbutikerna, som ett spännande användningsområde.
– Det ger en bättre shoppingupplevelse. I stället för att sitta och beställa saker online som man inte kan prova skulle man kunna använda en avatar som redan har din mått och som låter dig prova olika kollektioner – det ser vi som en otrolig affärsmöjlighet på sikt.
Vilka tips har då Meta till de företag som vill börja utforska möjligheterna i metaverse?
– Man ska inte vänta för länge, utan ge sig in i den här nya tekniken och försöka förstå var någonstans i affärsmodellen man kan addera en vr- eller ar-upplevelse (augmented reality, reds anm) för att bygga sitt varumärke och sin affär, det tror jag är superviktigt.
– Man måste lära sig tekniken och börja använda den för att förstå hur den fungerar. En del projekt kommer att läggas ned medan andra tillämpningar kommer att utvecklas och bli en del av företagets verksamhet i framtiden, säger Ellinor Axell.
Vilka är de största utmaningarna när det gäller utvecklingen av metaverse?
– En utmaning är att beslutsfattarna inte riktigt hänger med, de måste kliva in och skapa principer så att metaverse blir säkert och inkluderande.