Företagsgruppen Gibon får ny chef. Mia Åslander kommer från en roll som marknadschef, och hon kliver på med tillväxt direkt som fokus. Inom fem år är målet att man ska ha nått en omsättning på 1,5 miljarder kronor vilket är en femdubbling.
– Mia Åslander har som marknadschef i Gibongruppen lett en framgångsrik lansering av en ny företagsgrupp som endast har funnits i nio månader. Vi har stort förtroende för hennes förmåga att axla rollen som vd, säger styrelseledamoten Erik Asker.
Gibon hjälper små- och medelstora företag med digital transformation. Medlemmarna i gruppen har olika kompetenser och affärsmodellen bygger på att nyttja dessa på bästa sätt mellan kontoren. Resultatet är att Gibon kan erbjuda lokal närvaro – samtidigt som man har en stor bredd.
– Vi upplever att många av våra kunder står inför utmaningar med att digitalisera processer i sin verksamhet. Särskilt små och medelstora företag har ofta inte resurser att sätta sig in i allt på egen hand utan de behöver en partner som känner dem och kan lotsa dem rätt. Där har vi på Gibon en fördel eftersom vi finns nära kunderna runt om i Sverige. Många lokala it-företag som funnits några år letar efter ett sätt att ta nästa steg i sin utveckling. Istället för att uppfinna hjulet på egen hand så kan de bli en del av Gibon och utvecklas tillsammans med oss utan att ge upp sin självständighet, säger Mia Åslander.