Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Microsoft ser ett allt tätare samarbete med operatörerna

De svenska Microsoft-cheferna konstaterar att it- och telekom börjar växa ihop. Operatörerna är avgörande för digitaliseringen av Sverige, men de måste utveckla nät och tilläggstjänster anpassade för de nya behoven.

Microsoft ser ett allt tätare samarbete med operatörerna

It-jätten har sett en rusning efter bolagets produkter under pandemin. Sverige behövde digitaliseras inom loppet av en vecka – vilket får sägas ha gått vägen. Microsofts nära samarbete med telekombranschen har varit avgörande.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Operatörerna skapar förutsättningen för det mobila, flexibla arbetssättet. De kan paketera innehåll – Microsoft kan leverera bra tjänster för videomöten och därmed möjligheten att arbeta mobilt, säger Therése Treutiger, vice vd, marknads- och operativ chef på Microsoft i Sverige.

Hon ser det som väldigt viktigt att Microsoft har ett nära samarbete med sina operatörer – inte minst kring 5G-utbyggnaden som kommer att vara fundamental för den digitala utvecklingen, exempelvis kring IoT. Therése tillbringade 18 år på Telia, och nu ser hon till slut att it-branschen och telekombranschen närmar sig varandra.

– Jag tycker att operatörerna i telekombranschen jobbar mycket med ett tjänsteperspektiv mot kund. Samtidigt går it-branschen mer mot ett användarperspektiv. Det handlar inte bara om att sälja sina tjänster, utan en stor del av det är att hjälpa kunderna att använda tjänsterna. Operatörerna har länge haft paketerade lösningar – en managerad tjänst. Jag tror att vi kommer få se mer av att även it-branschen säljer managerade tjänster med kundanpassade lösningar, istället för att jag som kund själv ska paketera ihop vad jag vill ha. Där har operatörerna kommit långt, säger hon.

Större roll som återförsäljare

Microsoft har ett stort partnerskap-ekosystem, och Therése ser att operatörernas roll som en återförsäljare för Microsofts produkter kommer att öka.

– Delvis gör vi det redan i dag. Men jag tror definitivt att det är en väg framåt för operatörerna som vi kommer att se mer av. Jag tycker att det är en perfekt match. Microsoft har ett perfekt arbetsverktyg och operatörerna kan se till att man får en bra uppkoppling. Det möjliggör en digitalisering som är mer oberoende av en fysisk plats. Både fiber och 5G-utbyggnad kommer vara jätteviktigt för det digitala Sverige. Microsoft har AI och IoT, men vi behöver operatörerna eftersom de kan tillhandahålla accesser och konnektivitet i hela landet, säger Therése.

Hur öppna är då Microsoft kring interoperabilitet med exempelvis andra videolösningar?

– Med Microsoft 365 och med Teams har man allt som behövs. Det krävs mer än en videolösning – det behöver finnas en arbetsyta där de kan dela dokument och så vidare. Men vi kommer utnyttja nischaktörer som fungerar bra med Microsofts tjänster, där är partnerskapet viktigt. Vi har öppna API:er där man kan integrera tjänster, säger Therése.

Adderar egna mervärden

Henrik Byström är affärsområdeschef Modern Workplace och Microsoft 365. Han konstaterar att Microsofts interoperabilitet redan i dag gör det möjligt att exempelvis använda Zoom eller ärendehanteringssystem som Trello. Bolag kan bygga egna appar som Microsofts partner. Och produkterna kommer i allt högre grad nå kunden genom operatörerna.

– Operatörerna levererar helhetslösningar för kommunikation och samarbete. De hjälper kunderna att komma igång och kan föra ihop den här helheten samtidigt som de adderar egna mervärden. Jag ser att samarbetet mellan oss bara kommer bli djupare och att de i ännu större utsträckning än i dag kommer agera återförsäljare för oss. Deras affärsområden breddas, säger han.

– De adderar funktioner som vi inte har – där operatörerna sitter på en specifik kompetens som vi inte har i plattformen. Vi bygger en massa nya tjänster där de sedan bygger vidare på det. It och telekom börjar äntligen växa ihop, vilket jag inte förstår att det har dröjt så länge.

Ökade videomöten kräver utveckling av tjänster

Förut var telefoni en egen avdelning och it en annan avdelning på företagen, men tekniskt sett är de i dag samma. Nu vill Microsoft packa ihop lösningarna så att det blir så enkelt som möjligt för användaren. Operatörerna behöver dock vara alerta kring tjänsterna som de erbjuder.

– Videomöten kommer att accelerera i användning även fortsättningsvis. Precis som vi på Microsoft kontinuerligt måste utveckla och anpassa våra tjänster, som Microsoft Teams, så behöver operatörerna utveckla nät och tilläggstjänster anpassat efter de nya behoven. Vi kommer därför fortsätta att intensifiera vårt partnersamarbete med operatörerna, säger Henrik Byström.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter