Microsoft ska lagra ännu mer data inom EU

molnet Nu höjs säkerheten ytterligare för persondata som hanteras i Microsofts publika molntjänster.

Microsoft ska lagra ännu mer data inom EU

Microsoft erbjuder sedan tidigare molntjänster som är specialanpassade för att leva upp till EU:s dataskyddsregler. Nu meddelar företaget att man infört ytterligare förbättringar som ska innebära att känsliga persondata inte riskerar att lämna EU-ländernas territorier.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Persondata från bland annat Microsoft 365, Dynamics 365 och Azure kan redan idag hanteras helt inom EU, men nu ska även automatiserade systemloggar som skapas i molnplattformarna behållas inom EU i de fall de innehåller personuppgifter.

Microsoft beskriver nyheterma i ett blogginlägg och konstaterar att man med denna uppdatering ”tar ännu ett avgörande steg för att utvidga sin uppsättning av pålitliga molntjänster som respekterar europeiska värderingar och uppfyller de specifika kraven från kommersiella kunder såväl som i den offentliga sektorn i Europa.”

Ytterligare en nyhet är ökad transparens när det gäller hur Microsoft hanterar data och dataskyddsprocesser. Nu ska företagets kunder få tillgång till en tydlig översikt genom att ta del av dokumentation och information från en särskild Trust Center-webbplats.

Senare i år kommer fler förbättringar att genomföras, bland annat när det gäller hanteringen av data som inhämtas i samband med teknisk support. Dessa data kommer att lagras inom EU:s gränser och i de fall som teknikexperter utanför EU behöver få tillgång till dem kommer man att använda sig av tekniklösningar som begränsar och säkrar en eventuell dataöverföring.

Kunderna kommer också att ges ett alternativ som innebär att man alltid ger sitt samtycke innan teknisk expertis utanför EU anlitas i ett supportärende.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.