Analysföretaget IDC har tidigare rapporterat om minskad försäljning av smartphones och nu kommer liknande siffror från Canalys. Enligt Canalys har det sålts nio procent färre mobiler under det andra kvartalet 2022 jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt såldes 287 miljoner enheter över hela världen, vilket är den lägsta siffran sedan coronapandemin slog till i början av 2020.
Minskad efterfrågan på mobiler – försäljningen rasar med nio procent
mobiler Årets andra kvartal visar att den nedåtgående trenden håller i sig enligt Canalys.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Samsung är marknadsledande under det andra kvartalet 2022 med 61,8 miljoner sålda mobiler och en marknadsandel på 21 procent. Apple håller sig kvar på andraplatsen med en marknadsandel på 17 procent och 49,5 miljoner sålda Iphone. Därefter följer Xiaomi (39,6 miljoner enheter), Oppo (27,3 miljoner) och Vivo (25,4 miljoner).
Slår mot de ledande leverantörerna
– Den globala marknaden för smartphones upplever ytterligare en period med sjunkande försäljning efter en kort period av återhämtning under 2021, vilket slår mot de ledande leverantörerna, säger Runar Bjørhovde, analytiker på Canalys.
Enligt Canalys har Samsung valt att satsa på agressiv prissättning för att locka konsumenter på massmarknaden med sina mobiler i A-serien samtidigt som man vänder sig till premiummarknaden med de mer inkomstbringande produkterna i S-serien. Apple har lyckats väl med sin modell Iphone 13, där man har sett hög efterfrågan i Nordamerika och Kina såväl som i Europa.
De kinesiska tillverkarna av mobiltelefoner har lyckats bibehålla relativt höga försäljningssiffror genom att satsa på radikalt olika strategier. Xiaomi satsar på premiummarknaden – man har inlett ett samarbete med kameratillverkaren Leica och kommer att släppa nya modeller till hösten – medan Oppo har investerat stort i sponsoraffärer och hållbarhet, vilket har bidragit till att stärka varumärket.
Exceptionellt utmanande marknad
Canalys analytiker konstaterar att den komponentbrist som tidigare orsakat stora problem för tillverkare av mobiltelefoner inte längre är särskilt påtaglig. I stället har flera underleverantörer problem med överutbud, vilket har lett till att fler viktiga komponenter i mobiler har minskat i pris. Det kan låta som goda nyheter men Canalys beskriver marknaden som “exceptionellt utmanande” på grund av geopolitiska problem, minskad tilltro hos konsumenter och fortsatt hög inflation.