Minskat fokus på uc

Unified communications Nordiska företag vrider fokus från unified communications till ännu mer av tydligt affärsorienterade mobilitetsprojekt 2014. Det är en av slutsatserna i en helt färsk undersökning som IDC gjort bland it-beslutsfattare.

Minskat fokus på uc

IDCs analytikerna Anders Elbak och Jason Andersson har gett några första glimtar från de undersökningsresultat som ligger till grund för hösten nordiska ict-rapporter.

De konstaterar att mobila lösningar fortfarande ligger i topp när it-beslutsfattarna rankar sina sju mest prioriterade projekt. Att optimera infrastruktur och it-säkerhet kommer därefter. Men det är inga våldsamma skillnader. De tre toppkategorierna spänner från 13 till 11 procent.

En tydlig trend är i alla fall att ucc, unified communications and collaboration, halkar ner i prioriteringarna jämfört med förra året. Det kan tyckas vara motsägelsefullt eftersom it-cheferna och andra som påverkar it-besluten har ett mycket starkt fokus på produktivitet.

– Att det blir mindre fokus på uc beror dels på att det redan har investerats i det hos många organisationer, dels att det är så få som kan mäta return on investment för produktivitetshöjande funktioner. De flesta har gjort en installation och väntar sedan för att se hur den används, ofta utan tydligt resultat, förklarar Jason Andersson.

Tydlig affärskoppling

Han menar att det kan vara enklare att påvisa tydligare effektivitetsvinster i mobilitetsprojekt och det är åt det hållet som fokus vrids. Men det är inte vilka mobilitetsprojekt som helst som får finansiering. Det gäller att de har en tydlig koppling till affärerna och stödjer verksamhetens processer.

Ett annat högprioriterat område bland nordiska företag är kundmötet. Det intar plats fyra på listan, i nivå med branschspecifika lösningar.

– Jag skulle säga att under de närmaste två, tre åren så kommer fokus ligga på att möjliggöra en mobil arbetskraft med access och integration till erp-system samt att förbättra kundupplevelsen med nya lösningar för kontaktcenter och användandet av sociala lösningar inom och utanför företagets brandväggar, säger Jason Andersson.

Fast telefoni bort

När det gäller hur kommunikations- och samarbetslösningar ska levereras och konsumeras de närmaste åren finns det några tydliga linjer.

Först kan vi konstatera att fast telefoni är på väg att snabbt tappa mark. Idag är det 16 procent som inte använder det och om två, tre år kommer den andelen att ligga på 29 procent! Av de som ändå håller fast vid den fasta telefonin är det allt fler som satsar på en managed service utanför den egna datahallen eller en publik molntjänst istället för egna system.

Kundplacerade system fortsätter att vara en stark modell för uc-lösningar. Men bland de som inte använder uc idag är det en stor andel som kommer att hoppa på publika molntjänster.

Ucc i en vidare mening är på väg att flytta över till mobiler och surfplattor. Användningen på smartphones väntas öka med 59 procent de närmaste tre åren och 86 procent på surfplattor. Även pc:n som klient blir viktigare, den ökar med 10 procent.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.