– Att vd ser något mer operativt på it-verksamheten är naturligt, men även hos dessa personer finns även ett uttalat längre perspektiv när det gäller it-miljön, vilket naturligtvis är mycket glädjande, säger Ingmar Jonsson, it-direktör på TDC Sverige i en kommentar till resultaten.
Det vanligaste bland beslutsfattarna är att ta hänsyn till hur valet av system påverkar bolagets produktivitet. 40 procent gör det. Näst vanligast, med 36 procent, är att ha ett strategiskt fokus där man exempelvis ser hur lösningen kan ge bolaget konkurrensfördelar.
– Att beslutsfattarna generellt ser it-investeringar som verksamhetsutveckling på längre sikt, istället för enbart en kortsiktig kostnadspost, tycker jag är ett hälsosamt synsätt, säger Ingmar Jonsson.
82 procent tycker att de har tillräckliga eller mer än tillräckliga resurser för sina it-system. Resterande uppger att det ligger på en för lågt för att kunna bibehålla en bra it-nivå.
När Telekom idag undersökte läsarnas åsikter om operatörerna 2013, framstod en bild som står i kontrast till den TDC tecknar. Både bland stora och små företag ansågs priset vara det som orsakade mest missnöje med operatören. Därefter kom service, tjänsteutbud och täckning.
Fakta
Om undersökningen
Telefonintervjuerna utförda under april 2014 med 500 beslutsfattare på arbetsställen med fler än 50 anställda inom privat sektor, geografiskt spridda över hela Sverige.Beslutfattarna i undersökningen utgörs av: vd, vice vd, ekonomichef, personalchef, it-chef, marknadschef, inköpschef, försäljningschef, produktionschef samt chef med affärsansvar.
publicerad 19 augusti 2014