Kommunikationsjätten Mitel har lång erfarenhet av att utveckla kontaktcenterplattformar och andra slags kommunikationslösningar, främst riktade till större företag och organisationer. När man nu lanserar en helt ny ai-driven plattform för kundupplevelser, kallad Mitel CX, vittnar det om en grundläggande förändring av strategin. Tidigare har man främst förlitat sig på partnerskap med andra CCaaS-leverantörer för att kunna erbjuda liknande tjänster.
Mitels nya satsning: En hybrid kontaktcenterplattform
kontaktcenter Mitel CX beskrivs som en holistisk plattform för hantering av kundupplevelser och signalerar ett strategiskifte.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Mitel CX beskrivs som en omnikanalsplattform som ska kunna hjälpa organisationer att möta en ökad efterfrågan på snabba och personliga kundinteraktioner. Fokus ligger på att att öka medarbetarnas effektivitet och hjälpa dem att överträffa kundernas förväntningar, som blir allt högre.
Mitel hänvisar själva till en undersökning från Techaisle, som visar att en av de främsta orsakerna till att företag investerar i ny kommunikationsteknik är att man vill öka kundengagemanget. Möjligheten att använda sig av ai-teknik och virtuella assistenter är något som de flesta, 53 procent, anser är avgörande i valet av leverantör.
Mitel CX har stöd för kanaler som röst, video, chatt och sociala medier och kan integreras med Mitels egna uc-lösningar. Enligt tillverkaren är det sistnämnda en styrka eftersom alla medarbetare får tillgång till CX-funktionalitet, inte bara de som arbetar direkt i det traditionella kontaktcentret.
– Kundupplevelsen går bortom kontaktcentret – den är central för varumärkets rykte och intäktsmaximering. I takt med att kundernas förväntningar förändras kan tekniken bli en strategisk fördel och Mitel CX utökar kundengagemangsmöjligheter till alla medarbetare, vilket skapar en sammanhållen CX-miljö och mer meningsfulla kundinteraktioner, säger Martin Bitzinger, senior vp för product management på Mitel i ett uttalande.
Även organisationer som använder Microsoft Teams ska kunna dra nytta av Mitel CX, men då som en fristående plattform som inte är fullt integrerad.
Mitel CX är hybrid i den meningen att företag kan välja en helt molnbaserad modell eller kombinera den med en traditionell onprem-lösning och innehåller bland annat dessa funktioner:
- Virtuella agenter som kan avlasta medarbetarna i kontaktcentret genom att ta hand om repetitiva arbetsmoment.
- Möjlighet att bygga arbetsflöden med hjälp av ai-teknik och low code/no code-funktionalitet.
- Avancerade analysmöjligheter i realtid som kan ligga till grund för beslutsfattande.
- Öppna api:er och färdiga integrationer med olika applikationer.