Mitel: Därför säljer vi Telepo

Affärer Efter drygt sju års ägande gör sig Mitel av med Telepo. Man väljer att satsa på en annan molnplattform.

Mitel: Därför säljer vi Telepo

I januari 2014 hände det mycket för Aastra, dels köpte man Telepo och dels blev man en del av Mitel-koncernen.

Den 14 januari berättade Claes Kolare, då Sverige-chef för Aastra och idag fortfarande chef för Sverige i Mitel, att Telepo ska fylla en lucka i deras portfölj med en molntjänst riktad mot SME-segmentet.

– Ibland kan framtiden kännas aningen osäker, men inte nu. Det här är oerhört roligt att och få berätta om den här nyheten och att vi blir en mer komplett it- och telekomleverantör tillsammans med Telepo, sa han då.

Den 20 januari slutfördes Mitels förvärv av Aastra, och därmed blev både Aastra och Telepo Mitel-bolag. Patrik Sörqvist var då vd på Telepo och nu är han koncern-vd för Soluno som igår meddelade att belgiska Destiny köper både Soluno och Telepo.

– De operatörer och service providers som vi gör affärer med vill att vi som leverantör ska ha en lokal förankring. Nu behöver vi inte bygga upp det själva, konstaterade Patrik Sörqvist 2014 om att bli en del av telekom-jätten.

Varumärket Telepo har klarat sig igenom över sju års ägande i den kanadensiska koncernen. Nu är det dags för en ny resa och integration. Mattias Ohde, vd på Soluno i Sverige, berättade igår att Telepo kommer att vara en självständig del av Destiny-koncernen och kommer att sitta i egna lokaler.

Mitel ger inga intervjuer innan affären är helt slutförd hälsar den europeiske presschefen Sandrine Quinton.

Graham Bevington, EVP för Transformation Office hos Mitel, säger i ett skriftlig uttalande:

– Det här är en strategisk affär som låter Mitel förenkla vår moln-portfölj och accelerera expansionen av Micloud Connect som vår flaggskepsprodukt för Ucaas globalt.

Han fortsätter:

– Telepo har varit en framgångsrik del av Mitels moln-affär, men Telepo-plattformen och go-to-market-modell skiljer sig mycket från Mitels andra molnlösningar. Genom att sälja stärker vi Mitels fokus och kan öka farten i utvecklingen som är bra för både våra partners och kunder. Detsamma gäller för Telepo-teamet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.