Mitels vd: ”Det är business as usual”

Bransch Affären mellan Aastra och Mitel är klar. I veckan var Mitels högsta chefer på besök i Sverige för att träffa Aastras ledning, medarbetare och även nyförvärvet, Telepos ägare.

Mitels vd: ”Det är business as usual”

I veckan blev fusionen mellan Mitel och Aastra klar. Den beräknade årsomsättningen för bolaget kommer bli 1,1 miljard dollar.

Första veckan i februari var även ett flertal personer, bland annat vd:n, vice vd och cfo, på plats i Sverige för att besöka Aastras kontor och även några av deras större kunder. Och inställning var densamma som i tidigare uttalanden.

– Det är ”business as usual” och just nu så arbetar vi på som vanligt. Våra respektive produktportföljer kommer inte att förändras, vi är försiktiga på den punkten och vill respektera och skydda kundernas investeringar, berättar Richard McBee, vd för Mitel.

Liknande strategier

Mitels ledning menar också att man fortfarande ska komplettera varandra i de länder där båda parterna verkar. Man vill erbjuda en global portfölj och samtidigt ta hänsyn till de regionala skillnaderna som redan finns. I länderna där Aastra är starka kommer de fortsatt satsa vidare och vice versa.

Man var inte heller orolig för de företagskulturella skillnaderna när två bolag av Aastras och Mitels storlek slås samman.

– Vi har gjort en analyser och anonyma enkäter för att se vad våra likheter och skillnader är. Resultatet var otroligt positiva, viljan att samarbete finns där. En annan orsak kan också vara att våra strategierna var rätt lika redan innan sammangåendet, säger Richard McBee.

Telepo viktig del

Mitels ledning var väldigt tydliga med att de hela tiden varit med i diskussionerna vid Aastras köp av Telepo som presenterade i januari. Inte överraskande med det utpekade nyckelområdet molntjänster i minnet.

– Telepo kommer bli en viktig del som en multi tennant-plattform för segmentet sme-kunder.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.