Mitel-toppen: Här är trenderna som påverkar branschen mest just nu

Telefoni Artificiell intelligens, hybrida lösningar och ett betydligt större fokus på kundanpassningar är några av trenderna som påverkar Mitel mest just nu. Vi har pratat med Martin Bitzinger om hur branschen förändras, bolagets strategi och framtiden. 

Mitel-toppen: Här är trenderna som påverkar branschen mest just nu
Martin Bitzinger, foto: Mitel.

Efter ett par år när allt och alla var på väg till molnet, har pendeln nu svängt. Åtminstone delvis.  En hybrid miljö med vissa delar i cloud och vissa delar on-prem är nu det vanligaste vägvalet för många enligt Mitels Martin Bitzinger, som varit på bolaget i mer än tio år och numera har titeln Senior VP Product Management.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det handlar mycket om pragmatism. Många av våra kunder har en inneboende komplexitet i sina miljöer, de skulle tekniskt kunna köra sina lösningar i molnet men det skulle bli betydligt dyrare, och vad är då poängen?

– Men det handlar också om säkerhetsaspekten. Datasuveränitet blir bara viktigare och viktigare för många av våra kunder. I synnerhet i den offentliga sektorn.

 En annan stor trend är förstås de senaste årens ai-utveckling. 

 –  Självklart märker vi av utvecklingen men samtidigt på UC-området och kanske framförallt inom contact center-området har ai och maskininlärning varit en integrerad del väldigt länge, säger Martin Bitzinger och fortsätter:

 –  När de första generativa ai-funktionerna kom var det förstås ett stort språng, men på UC-området har det inte skett så mycket nytt under det senaste året. Men det kommer så klart att hända saker framåt.

Ett mer påtagligt skifte handlar om hur Mitel utvecklar produkter och tjänster.

 – För några år sedan var egentligen den enda segmenteringen som skedde att en produkt antingen var för till för stora kunder eller för små kunder. Nu är lösningarna betydligt mer kundspecifika.

 – Det gör att du behöver förstå dina kunder och deras branscher mycket bättre för att kunna utveckla relevanta lösningar. Vi jobbar mycket mer i ekosystem idag än tidigare.

 Martin Bitzinger exemplifierar med hotellsektorn, som blivit ett viktigt kundsegment för Mitel.

 – Där görs en hel del väldigt avancerade saker. Vissa av våra kunder har helt automatiserade och ai-drivna receptioner.

 Vad innebär det?

 – Om du som gäst ringer och vill beställa roomservice, nya handdukar eller vad det nu kan tänkas vara så kommer du prata med en ai-motor som känns helt naturlig att interagera med och som utför alla uppgifter, och gästerna märker inte ens av förändringen.

 Vilka fler branscher ser du som gör innovativa saker med telefonin?

 – Det händer mycket överallt, men jag skulle säga att hälsosektorn och finansbranschen är två branscher som sticker ut, och där intresset för våra mer specifika lösningar är stort.

 Martin Bitzinger återkommer ständigt till Mitels förändrade strategi, med en breddad portfölj.

 – I och med att vi har bredare portfölj och kan hantera väldigt komplexa lösningar behöver också våra kunder mer hjälp och fler anpassningar. Det skapar möjligheter för nya tjänster, inte bara kring våra egna produkter, utan även för att interagera med alla andra omgivande lösningar.

 En sådan typ av lösning är Microsofts samarbetsverktyg Teams, som är väldigt populärt på många marknader där Mitel verkar.

 – Teams har på kort tid verkligen blivit standard för videomöten, men inte för telefoni på samma sätt, där ser vi jättestora möjligheter till integrationer. Vi blir verktyget kring telefonin, kontaktcentret och allt där omkring och Teams blir som en ö för några av medarbetarna.

 –  Men bara för de skrivbordsbundna medarbetarna som verkligen behöver en möteslösning. Alla på ett företag behöver inte en möteslösning, eftersom inte alla tillbringar sina dagar i digitala möten.

 Även om Teams är populärt, så ser inte Bitzinger ett stort intresse för just Teams-telefoni under sina kunddialoger.

 –Jag har märkt en tydlig förändring i attityd under de senaste två åren där de flesta inte längre pratar om att helt gå över till Teams för telefoni.

Vilka är era stora konkurrenter idag?

 – I och med att vi breddat portföljen har vi också fått nya konkurrenter. Inom kontaktcenterområdet finns det naturligtvis väldigt många aktörer. Sedan är Microsoft både en konkurrent med Teams men också några vi samexisterar och samarbetar med.

 – Våra stora konkurrenter traditionellt är Cisco och Avaya, men vi fyller också lite olika roller. Jag skulle säga att vi är mest specialiserade inom UC-området och går djupare in där, medan de har andra styrkor.

 Vad tror du om marknaden framåt?

– Det finns fortfarande en hel del utrustning där ute som blivit väldigt gammal och behöver uppdateras vilket naturligtvis är en viktig marknad för oss.

Men framför allt tror jag verkligen på att gå djupare in i vertikaler och tillhandahålla de mer specifika lösningarna, oavsett om det är mjukvaru- eller hårdvarubaserade lösningar, det är där vi har vår möjlighet, säger Martin Bitzinger.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.