På vilken teknik bygger er plattform: Telefoni- och UC-mjukvaran i MX-ONE är egenutvecklad. MX-ONE är baserad på SUSE Linux Enterprise Server (SLES). MX-ONE stödjer VMware, SUSE KVM samt Hyper-V för virtualisering av systemet.
MiVoice MX-ONE Solution från Mitel Sweden – molnväxelguiden 2023
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Er största kund: Över 100 000 anknytningar.
Er minsta kund: Cirka 30 anknytningar.
Den största fördelen med er molnväxel: Flexibilitet och öppenhet: Kunden väljer själv hur de vill konsumera sin telefoni – vill de ha sin telefonilösning i sitt privata moln, i sin Mitelpartners moln eller i någon av de globala molnleverantörernas moln (för närvarande Microsoft Azure och Amazon Web Services) – och betalar endast för de användare och funktioner de har konsumerat under den senaste månaden. MX-ONE använder öppna API:er och standardiserade protokoll vilket förenklar integrationer mot olika affärssystem.
En nackdel med er molnväxel: En komplett UC-lösning som är primärt anpassad till stora och mycket stora företag och passar därför inte till mindre företag.
Hostas: Kunden bestämmer helt själv den bästa modellen för just deras behov. MX-ONE kan hostas i kundens privata moln, i Mitelpartnerns moln eller i någon de globala molnleverantörernas moln eller som hybridmoln i Microsoft Azure HCI (det vill säga Microsofts servrar står hos kunden eller Mitelpartnern) eller Amazon Web Services. MX-ONE kan även installeras som en kundplacerad lösning.
Marknad: Globalt.
Passar för: Offentlig sektor och stora företag.
Operatörsmöjligheter: Samtliga operatörer då MiVoice MX-ONE är helt operatörsoberoende.
Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Koppling till kontaktcenterlösning, Microsoft Teams-telefoni samt komplett leverans från en leverantör.
Grundfunktioner:
- Admin-gränssnitt
- Hänvisningssystem
- IVR
- Mobil anknytning
- Telefoniststöd
- Koppling till kontaktcenter-lösning
- Kö-system
- Röstbrevlåda
- Microsoft Teams-telefoni
- Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni
- Integration med AD
- Statistik om telefoni
Funktioner angivna av leverantör: MiVoice MX-ONE är byggd från start med öppna REST API:er som möjliggör full anpassning till kundens behov och integration med kundens nuvarande system. Mitel tillhandahåller ett komplett set av applikationer, mobil- och PC-appar, IP-telefoner, DECT-lösningar som skapar one-stop-shopping för kunden.
Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Vi kan integrera på ett flertal sätt beroende på önskemålen. • Mitel tillhandahåller integration genom att synkronisera funktionalitet med support för dubbelriktad status (presence) i Mitel CMG, vilket också synkroniserar status till MX-ONE och kontaktcenterlösningen MiCC. Mitels softklient (MiCollab) kan länkas så ett MS Teamsmöte öppnas. • Med Call2Teams (Teams-anknytningen registrerar sig som en SIP-anknytning i Mivoice MX-ONE och Teamsanvändaren får då tillgång till alla 500+ tjänster i MX-ONE som till exempel parallell-ringning och övervakning). • SIP-trunk (Direct SIP) mot Teams (blir då två separata system med olika nummerplaner).
Admin av IVR-lösning: Beroende på önskad funktion av IVR så används antingen ett webbgränssnitt eller ett grafiskt gränssnitt med “drag-and-drop” för att bygga önskat menyträd.
Admin av kö-system: Beroende på önskad funktion av kösystem så används antingen ett webbgränssnitt eller ett grafiskt gränssnitt med “drag-and-drop” för att bygga mera avancerade kösystem. Vi kan erbjuda funktioner som återuppringning (call-back), beräknad väntetid, plats i kön samt antal aktiva handläggare.
Lösning för statistik: Vi har dels en integrerad statistiklösning i kontaktcenterlösningen MiCC, dels statistik för hela telefonisystemet på anknytningsnivå, gruppnummer, kontaktcenter och telefonister i Mitel Companion.
Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: MiVoice MX-ONE är förstavalet för våra operatörspartners när deras publika molnväxlar inte räcker till och är den överlägset mest sålda lösningen i sitt segment. Framtidssäker lösning med en långsiktig utvecklingsplan baserad på 64-bitars arkitektur, IPv4/IPv6, E.164, modern konfigurations-databas, hög säkerhet samt SIP-baserad samtalsserver.