MiVoice MX-ONE Solution från Mitel Sweden – molnväxelguiden 2023

MiVoice MX-ONE Solution från Mitel Sweden – molnväxelguiden 2023

På vilken teknik bygger er plattform: Telefoni- och UC-mjukvaran i MX-ONE är egenutvecklad. MX-ONE är baserad på SUSE Linux Enterprise Server (SLES). MX-ONE stödjer VMware, SUSE KVM samt Hyper-V för virtualisering av systemet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Er största kund: Över 100 000 anknytningar.

Er minsta kund: Cirka 30 anknytningar.

Den största fördelen med er molnväxel: Flexibilitet och öppenhet: Kunden väljer själv hur de vill konsumera sin telefoni – vill de ha sin telefonilösning i sitt privata moln, i sin Mitelpartners moln eller i någon av de globala molnleverantörernas moln (för närvarande Microsoft Azure och Amazon Web Services) – och betalar endast för de användare och funktioner de har konsumerat under den senaste månaden. MX-ONE använder öppna API:er och standardiserade protokoll vilket förenklar integrationer mot olika affärssystem.

En nackdel med er molnväxel: En komplett UC-lösning som är primärt anpassad till stora och mycket stora företag och passar därför inte till mindre företag.

Hostas: Kunden bestämmer helt själv den bästa modellen för just deras behov. MX-ONE kan hostas i kundens privata moln, i Mitelpartnerns moln eller i någon de globala molnleverantörernas moln eller som hybridmoln i Microsoft Azure HCI (det vill säga Microsofts servrar står hos kunden eller Mitelpartnern) eller Amazon Web Services. MX-ONE kan även installeras som en kundplacerad lösning.

Marknad: Globalt.

Passar för: Offentlig sektor och stora företag.

Operatörsmöjligheter: Samtliga operatörer då MiVoice MX-ONE är helt operatörsoberoende.

Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Koppling till kontaktcenterlösning, Microsoft Teams-telefoni samt komplett leverans från en leverantör.

Grundfunktioner:

  • Admin-gränssnitt
  • Hänvisningssystem
  • IVR
  • Mobil anknytning
  • Telefoniststöd
  • Koppling till kontaktcenter-lösning
  • Kö-system
  • Röstbrevlåda
  • Microsoft Teams-telefoni
  • Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni
  • Integration med AD
  • Statistik om telefoni

Funktioner angivna av leverantör: MiVoice MX-ONE är byggd från start med öppna REST API:er som möjliggör full anpassning till kundens behov och integration med kundens nuvarande system. Mitel tillhandahåller ett komplett set av applikationer, mobil- och PC-appar, IP-telefoner, DECT-lösningar som skapar one-stop-shopping för kunden.

Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Vi kan integrera på ett flertal sätt beroende på önskemålen. • Mitel tillhandahåller integration genom att synkronisera funktionalitet med support för dubbelriktad status (presence) i Mitel CMG, vilket också synkroniserar status till MX-ONE och kontaktcenterlösningen MiCC. Mitels softklient (MiCollab) kan länkas så ett MS Teamsmöte öppnas. • Med Call2Teams (Teams-anknytningen registrerar sig som en SIP-anknytning i Mivoice MX-ONE och Teamsanvändaren får då tillgång till alla 500+ tjänster i MX-ONE som till exempel parallell-ringning och övervakning). • SIP-trunk (Direct SIP) mot Teams (blir då två separata system med olika nummerplaner).

Admin av IVR-lösning: Beroende på önskad funktion av IVR så används antingen ett webbgränssnitt eller ett grafiskt gränssnitt med “drag-and-drop” för att bygga önskat menyträd.

Admin av kö-system: Beroende på önskad funktion av kösystem så används antingen ett webbgränssnitt eller ett grafiskt gränssnitt med “drag-and-drop” för att bygga mera avancerade kösystem. Vi kan erbjuda funktioner som återuppringning (call-back), beräknad väntetid, plats i kön samt antal aktiva handläggare.

Lösning för statistik: Vi har dels en integrerad statistiklösning i kontaktcenterlösningen MiCC, dels statistik för hela telefonisystemet på anknytningsnivå, gruppnummer, kontaktcenter och telefonister i Mitel Companion.

Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: MiVoice MX-ONE är förstavalet för våra operatörspartners när deras publika molnväxlar inte räcker till och är den överlägset mest sålda lösningen i sitt segment. Framtidssäker lösning med en långsiktig utvecklingsplan baserad på 64-bitars arkitektur, IPv4/IPv6, E.164, modern konfigurations-databas, hög säkerhet samt SIP-baserad samtalsserver.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.