På vilken teknik bygger er plattform: Telefoni- och UC-mjukvaran i MX-ONE är egenutvecklad. MX-ONE är baserad på SUSE Linux Enterprise Server (SLES). MX-ONE stödjer Vmware, SUSE KVM samt Hyper-V för virtualisering av systemet.
Mivoice MX-ONE Solution från Mitel Sweden – molnväxelguiden 2022

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Er största kund: Över 5000 anknytningar.
Er minsta kund: 30-100 anknytningar.
Den största fördelen med er molnväxel: Flexibilitet och öppenhet: Välj själv hur du vill konsumera din telefoni – vill du ha din telefonilösning i ditt privata moln, i din Mitelpartners moln eller i någon av de globala molnleverantörernas moln (Microsoft Azure och snart även Amazon Web Services och Google Cloud Platform) – och du betalar endast för de användare och funktioner du konsumerat under den senaste månaden. MX-ONE använder öppna API:er och standardiserade protokoll vilket förenklar integrationer mot olika affärssystem.
En nackdel med er molnväxel: En komplett UC-lösning, men kräver dock både Linux OS samt Microsoft Windows OS.
Hostas: MX-ONE kan hostas i kundens privata moln, i Mitelpartnerns moln eller i någon av de globala molnleverantörernas moln eller som hybridmoln i Microsoft Azure HCI (det vill säga Microsofts servrar står hos kunden eller Mitelpartnern). MX-ONE kan även installeras som en kundplacerad lösning.
Marknad: Globalt.
Passar för: Offentlig sektor, Stora företag.
Operatörsmöjligheter: Mivoice MX-ONE är helt helt operatörsoberoende.
Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Koppling till kontaktcenter-lösning, Microsoft Teams-telefoni samt komplett leverans från en leverantör.
Grundfunktioner:
- Admin-gränssnitt,
- Hänvisningssystem,
- IVR,
- Mobil anknytning,
- Telefonist-stöd,
- Koppling till kontaktcenter-lösning,
- Kö-system,
- Röstbrevlåda,
- Microsoft Teams-telefoni,
- Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni,
- Integration med AD,
- Statistik om telefoni.
Funktioner angivna av leverantör: Komplett leverans av telefoni, kontaktcenter, telefonistfunktion, hänvisningssystem, videotelefonitjänster, chatt och samarbetsapplikationer, statistik och telefoner (bordstelefoner, softphones samt dect- och wifi-telefoner) – och allt från en och samma leverantör/tillverkare.
Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Vi kan integrera på ett flertal sätt beroende på önskemålen. 1. Med Mitels egna bot, Mitel Assistant samt med Mitels mobilapp och softphone Mitel Micollab. 2. Med Call2Teams (Teams-anknytningen registrerar sig som en SIP-anknytning i Mivocie MX-ONE och Teamsanvändaren får då tillgång till alla 500+ tjänster i MX-ONE som till exempel parallell-ringning och övervakning) 3. SIP-trunk (Direct SIP) mot Teams (blir då två separata system med olika nummerplaner).
Admin av IVR-lösning: Beroende på önskad funktion av IVR så används antingen ett webbgränssnitt eller ett grafiskt gränssnitt med “drag-and-drop« för att bygga önskat menyträd.
Admin av kö-system: Beroende på önskad funktion av kösystem så används antingen ett webbgränssnitt eller ett grafiskt gränssnitt med “drag-and-drop« för att bygga mera avancerade kösystem. Vi kan erbjuda funktioner som återuppringning (call-back), beräknad väntetid, plats i kön samt antal aktiva handläggare.
Lösning för statistik: Vi har dels en integrerad statistiklösning i kontaktcenterlösningen MiCC, dels statistik för hela telefonisystemet på anknytningsnivå, gruppnummer, kontaktcenter och telefonister i Mitel Companion.
Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: Mivoice MX-ONE är förstavalet för våra operatörspartners när deras publika molnväxlar inte räcker till och är den överlägset mest sålda lösningen i sitt segment. Framtidssäker lösning med en långsiktig utvecklingsplan baserad på 64-bitars arkitektur, IPv4/IPv6, E.164, modern konfigurations-databas, hög säkerhet samt SIP-baserad samtalsserver.
Se hela undersökningen här: