PTS konstaterar att elektroniska kommunikationer är en komplex it-infrastruktur. Även i ett normalläge förekommer störningar, som att något tusental telefoniabonnenter över landet kan ha svårt att ringa och att enskilda mobilbasstationer inte fungerar eller har begränsad kapacitet.
Därför är operatörerna bara skyldiga att rapportera in större incidenter och under 2012 kom det in 30 sådana störningsrapporter. Majoriteten handlar om mobiltelefoni, ip-telefoni och mobilt internet.
Den största felkällan, som drabbar flest abonnenter under längst tid, är mjukvarurelaterade problem. Därefter kommer i tur och ordning överbelastning, kabelavbrott, hårdvarufel och elavbrott.
Stora konsekvenser
Det är i samband med uppgraderingar och förändringar i näten eller vid vanliga uppdateringar som det går snett. Ibland kan mjukvarufel orsaka haverier i hårdvara eller andra följdfel som är svåra att förutse.
PTS konstaterar också att mjukvaruproblemen ofta får stora konsekvenser, eftersom det är centrala funktioner i de olika tjänsterna som påverkas.
Nu ska kommunikationsmyndigheten förtydliga vad som krävs för att operatörerna ska leva upp till en grundläggande nivå av driftssäkerhet. Men redan i rapporten om förra årets incidenter passar de på att skärpa tonläget.
Ställ krav
PTS tycker att operatörerna bör se över sina rutiner vid förändringar av nät, för att minska antalet avbrott och störningar. Det gäller att se till att ny mjukvara är utprovat att det finns inövade rutiner för hur operatörerna ska hantera olika former av störningar.
Myndigheten tycker också att företag och organisationer ska ställa krav på högre robusthet när de köper kommunikationstjänster. Standardavtalen är ofta inte tillräckliga.