Bärbara datorer, smarta mobiltelefoner och handdatorer förändrar hur företagens arbetsplatser ser ut. I takt med denna förändring förlorar allt fler tron på att en central it-avdelning ska kunna ge support åt alla anställda.
– Spridningen av konsumentelektronik och mobila enheter inom företagen innebär en verklig utmaning för företagens it-avdelningar som måsta börja tänka i nya banor när det gäller att stödja sina användare, säger Roger Westerdahl, chef för Unisys Global Outsourcing.
Flexibilitet ett måste
Unisys undersökning pekar på att företagens it-chefer inför modernare och mer blandade alternativ på supporten för att bättre kunna dra nytta av ny teknik. Under en arbetsdag använder medarbetare mobiler, datorer och fasta telefoner i en mycket högre utsträckning än tidigare och man gör det inte nödvändigtvis på sin fasta arbetsplats.
–Företagen måste investera i nya processer för att stödja de medarbetare som möter kunder i sitt dagliga arbete så att de kan utnyttja tekniken för högre produktivitet och nya intäkter, säger Roger Westerdahl.
Fakta
Mest använda support-modeller
Call-centers 53%
Utbildning av användare 49%
24 x 7 support 48%
Skiktad support 45%
Investering i it-utbildning 40%