Mobil arbetskraft kräver ny it-support

I takt med att medarbetare arbetar mobilt och på distans så ändras förutsättningarna för it-supporten. En central support som passar alla passar inte längre.

Bärbara datorer, smarta mobiltelefoner och handdatorer förändrar hur företagens arbetsplatser ser ut. I takt med denna förändring förlorar allt fler tron på att en central it-avdelning ska kunna ge support åt alla anställda.

– Spridningen av konsumentelektronik och mobila enheter inom företagen innebär en verklig utmaning för företagens it-avdelningar som måsta börja tänka i nya banor när det gäller att stödja sina användare, säger Roger Westerdahl, chef för Unisys Global Outsourcing.

Flexibilitet ett måste

Unisys undersökning pekar på att företagens it-chefer inför modernare och mer blandade alternativ på supporten för att bättre kunna dra nytta av ny teknik. Under en arbetsdag använder medarbetare mobiler, datorer och fasta telefoner i en mycket högre utsträckning än tidigare och man gör det inte nödvändigtvis på sin fasta arbetsplats.

–Företagen måste investera i nya processer för att stödja de medarbetare som möter kunder i sitt dagliga arbete så att de kan utnyttja tekniken för högre produktivitet och nya intäkter, säger Roger Westerdahl.

Fakta

Mest använda support-modeller

Call-centers 53%

Utbildning av användare 49%

24 x 7 support 48%

Skiktad support 45%

Investering i it-utbildning 40%

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.