Mobil backup-lösning ger större kontroll

Guide Med en mobil backup-lösning får it-avdelningen bättre överblick över de anställdas mobiler. Är olyckan framme kan den anställde snabbt vara igång igen.

Mobil backup-lösning ger större kontroll

Mobilen är för många kanske det viktigaste arbetsredskapet. Verktyg för Mobile device management, MDM, är ett viktigt redskap på många it-avdelningar för att ta hand om utrullning, uppdatering och säkerhetskontroll.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men backup-hantering låter många användarna själva hantera via Apple eller Google. Här finns det dock ett femtontal företag som försöker sälja in till företagen att det finns fördelar med att hantera detta centralt.

Ett av dem är Acronis, ett globalt teknikföretag, som precis lanserar en ny version av sin backup-lösning True Image. Mikael Johansson är ansvarig för den nordiska marknaden och Telekom idag passade på att prata mobil backup med honom i samband med lanseringen.

I vilka situationer är det bättre för företagen med en egen lösning istället för att använda Apple eller Google?

– Använder du ditt egna icloud-konto på din telefon blir det krångligt för it-avdelningen att återställa din telefon om du inte har lämnat ut lösenordet. Och det är det ganska få som vill göra. Skulle den anställde avlida kanske det inte går att få loss lösenordet och då kan mycket data vara försvunnen, säger han.

– Den andra situationen som jag tänker är en stor skillnad är att it-avdelningen får bättre kontroll på att den anställde faktiskt backar upp sin telefon.

Ni har många konkurrenter där ute med liknande lösning. Vad ska man tänka på när man väljer lösning?

– Jag tycker att det är tre parametrar som är viktiga. Det första är hastigheten hos lösningen, det vill säga hur fort går det att skapa kopiorna. Det andra är hur överblickbart är gränssnittet för de som jobbar i det. Och sist så är så klart kostnaden viktig för de flesta företagen.

Mikael Johansson tänker efter en stund till och lägger sedan till:

– Sedan är det viktigt för många företag och organisationer att ha koll på var datan sparas någonstans. Det kan finnas lagar eller policys att ta ställning till. Många har flera alternativ här, så det gäller att ta ställning till den här frågan och göra ett val.

När man valt lösning. Vad är viktigast att göra sen?

– Det är viktigt med inställningarna i lösningen och på enheterna när den väl rullats ut. Att backuper tas per automatik och utan användarens aktiva insats. Sen brukar vi alltid rekommendera att backuper göra på två olika ställen, i egen server och i molnet, glöm då inte att molndestinationen är ok enligt till exempel GDPR. Allt sånt sker per automatik i vår lösning och då kan it-avdelningen få bli hjältar när användarna tappat sin telefon.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.