Mobil e-post, att kunna läsa och svara på sina mejl direkt via mobiltelefonen, är något som allt fler operatörer och tillverkare börjat intressera sig för. Det senaste halvåret har ett antal olika e-postlösningar lanserats som bygger på så kallad push-teknik, där e-posten trycks ut direkt till telefonen. Nu också Nokia.
Det som huvudsakligen skiljer Nokia från övriga är att Nokias lösning är java-baserad. Detta innebär att tjänsten kan användas även med enklare telefoner som har stöd för java. Men till en början kommer Nokia Business Center endast att stödja Nokias smartphones.
Tjänsten lanseras i två versioner. I den enklare versionen kan användaren läsa, skapa och ta bort e-post, använda och organisera lokala mappar samt arbeta offline. Den mer avancerade affärsklienten har alla standardklientens egenskaper men med bättre grafik, stöd för mötesbokning, komprimering av bifogade filer, åtkomst av kollegors kontaktuppgifter och information i lokala mappar.
Lösningen har end-to-end-kryptering av datatransport, lagring och over-the-air-synkronisering. Den kommer enligt Nokia att börja säljas under det fjärde kvartalet i år.