Tieto har utvecklat mobila vårdsystem under flera år. Men trots olika teknologier har användarnas behov av praktiska arbetsverktyg ständigt agerat ledstjärna.
– Användarvänlighet är en av de viktigaste och mest kritiska frågorna vid utveckling av hälso- och sjukvårdslösningar. Nu har vi tagit fram ytterligare ett exempel där vi använt den senaste teknologin och kan erbjuda ett användaranpassat gränssnitt. Lösningen kommer att förbättra situationen för både läkare och patienter, säger Arto Ryymin, ansvarig för Tietos verksamhet inom it-lösningar för vård och omsorg.
Vitala fakta direkt i handen
Grunden för Tietos nya prototyp är företagets befintliga operationsplaneringsverktyg Provisio. Ett digitalt verktyg som täcker alla delar av patienthanteringen i samband med operationer.
– Vi är glada att vi nu också kan erbjuda en mobil lösning. All ny information om en patient kommer att bli direkt tillgänglig för alla som behöver tillgång till senaste fakta. Vårdpersonalens arbete blir också effektivare i och med att information kan fyllas i och sökas redan under ronden, säger Jon Dahlen, produktansvarig inom Tietos verksamhet för hälso- och sjukvårdssektorn i Skandinavien.
Frigör värdefull tid
Tieto hoppas med sin Ipad-baserade lösning kunna minska väntetiderna för patienterna, säkra informationsflödet inom sjukvården och samtidigt förbättra beslutsunderlaget för vård- och omsorgsgivarna.
– Med bra mobila digitala stödverktyg kan vården frigöra tid för läkare och annan vårdpersonal, tid som idag går åt till administrativt arbete i olika steg, fortsätter Jon Dahlen.
Prototypen lanseras på konferensen Vitalis som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 27-29 april 2010.