Han pekar på tre faktorer som hittills har hämmat användningen av det mobila kontoret. Det har varit svårt för it-cheferna att skaffa sig kontroll över kostnaderna. Säkerheten har inte uppfattats som tillfredsställande. Dessutom har många tjänster upplevts som långsamma att använda.
– Där innebär till exempel push e-mail ett stort lyft. Även om det inte går snabbare i näten, så är upplevelsen mycket bättre, säger David Ekberg.
Crm kommer
De paketlösningar som Ericsson ska presentera imorgon ska hjälpa operatörerna att skapa tjänster som i princip bara är att plocka ner från hyllan och börja använda. Det är en förutsättning för att de små och medelstora företagen, utan egen tekniska resurser, ska våga och ha råd att ta steget.
Ericssons mobila kontor består av ett antal applikationer och tjänster som kan kombineras efter önskemål. Grundingrediensen är Virtual PBX, som ger växelfunktioner till mobilen. Dessutom finns till exempel push e-post genom EMO och ett system för att konfigurera och administrera mobiltelefonerna.
– Vi kommer att lägga till tjänster för särskilda kundgrupper efter hand. Först handlar det om en företagsportal med ett mobilt grafiskt gränssnitt. Sedan tar vi crm till mobilen genom ett samarbete med Salesforce.com, berättar David Ekberg.
publicerad 15 februari 2005