Mobila växeltjänster ingen lätt match i Europa

Mobila anknytningar blev en riktig hit för Procter & Gamble i Sverige. Men att rulla ut samma koncept i hela Europa visade sig vara en omöjlighet.

Mobiliteten blir allt viktigare för företagen. För att få ut bästa möjliga ur en mobil lösning bör den kopplas till företagets it- och telefonisystem. Det globala konsumentvaruföretaget Procter & Gamble, P&G, har i Sverige tagit steget fullt ut med mobila anknytningar till samtliga 400 anställda.

Den så kallade mobile extension-lösningen, mex, har företaget haft i nästan tre år sedan man sjösatte en MX-One från Ericsson. It-chefen Håkan Berggren är mer än nöjd med resultatet.

– Det är fantastiskt bra. Användarna är nöjda och mer produktiva. Dessutom har vi fått en bra ekonomi i lösningen som har fått ett stort gehör i hela koncernen, påpekar han.

Lyckades i Schweiz

Därför har Håkan Berggren även ansvarat för telefonifrågor internationellt inom företaget under det senaste året. Men att flytta visionen om enbart en telefon per anställd utanför Norden visade sig vara lättare sagt än gjort.

I Europa har P&G bara fått till en ren mex-installation. Det gäller 1 500 mobiltelefoner som operatören Swisscom kopplar ihop med företagets växel på det europeiska huvudkontoret i Geneve.

– I länder som Frankrike och Italien är operatörerna inte alls tillmötesgående för att länka tillbaka samtalen till växeln, berättar han.

I Frankrike hänvisade operatörerna till att det var olagligt att koppla ihop fasta och mobila nät. Andra förklaringar till att europeiska operatörer inte erbjuder tjänsten är att de inte gjort nödvändiga investeringar i mobilnäten, att det handlar om att blanda affärsmodeller och kanske till och med organisationer. Kravställarna, det vill säga företagen, är inte heller på samma nivå som i Norden när det gäller mobilitet.

Måste använda klient

För att försöka få till mobila anknytningar i Europa har P&G tagit hjälp av HP (se artikel här intill). Men inte ens den stora datajättens påtryckningar gav frukt och istället har man fått börja arbeta med klientlösningar. För närvarande finns en mindre installation i Italien med en klient i mobiltelefonen som enbart länkar tillbaka samtal till växeln men inte ger telefonen växelfunktionalitet.

I Polen har man däremot lyckats något bättre med en java-klient i mobilen som styr både in och utgående samtal via växeln. Det handlar om en operatörsstödd vpn-tjänst för 1 000 användare som även den gör att viss funktionalitet går förlorad.

Dessutom är inte Håkan Berggren särskilt nöjd med användarvänligheten i lösningarna, jämfört med en mex-installation.

– Vi har uppnått ganska bra resultat, men det handlar inte alls om samma acceptans som i Sverige och Geneve, framhåller han.

Inte homogent i Norden

Ett stort företag som P&G vill ta fram globala lösningar för it- och telekom. På it-sidan är detta inte längre ett problem till skillnad mot hur det ser ut i telekomvärlden med dess lokala lösningar och regelverk. Men inte ens inom Norden har man lyckats få till exakt samma lösningar för mobila anknytningar.

I Norge har företaget slängt ut växeln och köper mobila anknytningar som en centrex-tjänst. Det är inte optimalt för större organisationer som kanske vill ringa gratis via egna nät mellan olika länder. En centrex-tjänst gör också att mobiloperatören sköter röstbrevlådan, vilket kan klassas som ett säkerhetsproblem i vissa företag.

Inte ens i Sverige, Danmark och Finland är lösningen exakt likadan, trots att allt hanteras av Teliasonera. Här handlar det dock mest om småsaker som vad som händer när telefonen är upptagen och hur samtalen routas via näten.

– Mobilområdet växer lavinartat. Mer och mer arbete sker utanför kontoren och vi vill ha enkla lösningar som även kan ta in unified communications framöver, konstaterar Håkan Berggren.

Fakta

Fakta: Mobila anknytningar

Mex är en förkortning för mobile extension, det vill säga mobil anknytning i en företagsväxel. Det innebär att mobiltelefoner kan bli fullvärdiga anknytningar i växeln. Alla ut- och ingående mobilsamtal ska passera växeln, vilket ger tillgång till samma funktioner som för fasta anknytningar och ger telefonisten full insyn.

Växeln ansluts till mobilnätet via så kallad mda, mobil direktanslutning. Vissa operatörer erbjuder en enklare variant där enbart inkommande samtal går via växeln.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.