Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Mobilen som förstärker verkligheten

I filmer som Sagan om ringen är det numera vanligt att den verkliga världen blandas med den virtuella. Snart kan vem som helst göra samma trick även i realtid, med en kameramobil som enda hjälpmedel.

Det kallas Förstärkt verklighet eller Augmented Reality (AR) och är sedan länge en hägrande vision i medievärlden. Problemet har varit den dyrbara och klumpiga utrustning som krävts för lyxen att kunna placera virtuella föremål i den fysiska verklighet man befinner sig i.

Anders Henrysson, doktorand vid National Graduate School of Computer Science, Linköpings universitet, använder i stället en kameramobil som plattform för tekniken.

– Vad har folk över hela världen? Jo, en mobil. Mobilerna utvecklas nu enormt snabbt till små datorer som erbjuder extremt spännande möjligheter, säger Anders Henrysson som på fredag lägger fram sin doktorsavhandling.

Mobil verklighet

Den unika teknik som han utvecklat gör kameramobilens display till ett genomskinligt fönster där en 3D-struktur i mobilens dator tar plats i den verkliga omgivningen.

Ett exempel är världens första annonskampanj i AR, som Anders Henrysson var med och skapade under en forskningsvistelse i Nya Zeeland, beställare var Wellington Zoo. I tidningsannonserna fanns bara en kvadrat med ett intetsägande mönster i svartvitt, samt en text med instruktioner där läsaren uppmanades att via sms ladda ner ett litet program till sin mobil. Sedan var det bara att passa in markören i displayen varpå man kunde se en björn, en gepard eller en giraff promenera omkring i tidningen.

Spelmarknaden hägrar

När användaren riktat in kameran så att hela markören syns i displayen, identifieras mönstret av mobilens datorenhet, som matchar detta mot en digital mall i programmet. Då renderas den tredimensionella grafiken och blandas med den bild av omgivningen som syns i displayen. Sedan upprepas sekvensen med interaktiv hastighet, ungefär tio gånger i sekunden.

Med hjälp av trådlös överföring, till exempel Bluetooth, kan två eller flera mobiler interagera med varandra. Anders Henrysson har skapat ett tennisspel där spelarna använder sina mobiler som racketar.

Spelmarknaden är det uppenbara området där tekniken kan tillämpas, men sjukvård, logistik och samhällsplanering är andra möjligheter.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter