Mobilens sju dödssynder

Vad är rätt och fel i mobileran? McCanns globala studie visar att vi endast, sett i mobilår, är tonåringar med starka motiv och värderingar bakom valet av mobil.
Till exempel säger 55 procent att de dömer folk utifrån vilken mobil de har.

– Globalt sett har den genomsnittliga konsumenten bara varit mobilanvändare i tolv år. Det innebär, i mobilår, att alla håller på att bli tonåringar. Och som de flesta tonåringar tar vi gärna risker och testar nya saker, säger Laura Sumpson, Global director McCann Truth Central, när företaget presenterade sin globala studie på MWC.

Undersökningen bygger på svar från 9 000 deltagare i nio länder. Dessutom har man granskat 20 000 inlägg på olika debatt-forum i bland annat Sverige. I detta hopkok kan McCann konstatera att vi är rätt trotsiga och provocerande i vår ton vad gäller värderingar och motiv.

55 procent har uppgett att de dömer folk utifrån vilken mobil de har. Dessutom säger 40 procent att de dömer folk utifrån vilken mobiloperatör de använder sig av.

Som typiska tonåringar finns också en klar bild av vad som är rätt och fel. MaCann har utifrån underlaget listat Mobilens sju dödssynder:

1. Lust – skickar och tar emot sexuellt laddade sms.

Mer än en av tio säger att de någon gång sänt ett ”sex-mess”

2. Frosseri – när mobilmissbruket blir för mycket

38 procent tar med sig telefonen på toaletten.

3. Girighet – olaglig nedladdning

29 procent erkänner sig skyldiga.

4. Lättja – sållar bland samtal och meddelande

55 procent har med flit ignorerat inkommande samtal.

5. Vrede – använder sig av fula ord

Två av tio skriver svordomar och snuskiga ord i sina meddelande.

6. Avund – att döma någon utifrån deras val av mobil

55 procent dömer andra efter val av mobil enhet.

7. Högmod – när man lever i sin egen mobilbubbla

44 procent säger att de har rätt att göra vad de vill med sina mobiler, även om det stör folk i närheten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.