Årets tredje kvartal var det sämsta sedan 2014 för världens smartphoneförsäljare. Globalt sett backade försäljningen med nio procent jämfört med föregående år. Det var dessutom det tredje kvartalet i rad med minskande försäljning.
Enligt Canalys är det de dystra, ekonomiska framtidsutsikterna som har fått konsumenter att senarelägga inköp av elektronik och i stället prioritera nödvändiga produkter. Man räknar med att marknaden för mobiltelefoner kommer att vara fortsatt dämpad under de kommande sex till nio månaderna.

Samsung är fortsatt den ledande tillverkaren med en marknadsandel på 22 procent. Apple har en marknadsandel på 18 procent och var den enda ledande mobiltillverkaren som ökade försäljningen jämfört med samma kvartal föregående år, något som visar på en stabil efterfrågan på nya Iphone-modeller. På tredje till femte plats sett till marknadsandelar återfinns Xiaomi, Oppo och Vivo med 14, 10 respektive 9 procent av den globala marknaden.