Försäljningen av mobiltelefoner på den svenska marknaden har backat under flera års tid, men under fjolåret vänder försäljningen uppåt igen enligt analysföretaget IDC. Och det finns god anledning att tro att tillväxten fortsätter under de kommande åren enligt Computer Sweden.
Trendbrott: mobilförsäljningen vänder uppåt i Sverige
mobiler Efter flera år av nedgång vände mobilförsäljningen uppåt under 2021 enligt analysföretaget IDC.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Sett till hela året ökade antalet sålda enheter med 4,5 procent jämfört med 2020. Särskilt bra gick försäljningen under årets avslutande kvartal, då tillväxten var knappt nio procent. Om inte den globala komponentbristen satt käppar i hjulet skulle tillväxten förmodligen ha varit ännu högre.
En tillverkare dominerar både globalt och på den svenska marknaden: Apple med sin Iphone. Detta trots att tillverkarens mobiler har blivit dyrare under de senaste två kvartalen, något som inte gäller de toppsäljande mobilerna från konkurrenten Samsung. Apple har en marknadsandel på över 50 procent i Sverige med Samsung på andra plats med knappt 30 procent.