Vid sidan av de användargrupper som vill ha avancerade mobiltelefoner med kamer, e-post, webbläsare, mp3-spelare, spel och så vidare finns det en stor grupp som framför allt använder sin mobiltelefon för att ringa och sms:a med. Det tror i alla fall Vodafone som nyligen lanserade konceptet Vodafone Simply som fokuserar på användarvänlighet och enkla funktioner.
Konceptet bygger på en undersökning som Vodafone låtit genomföra bland mobilanvändare i åldrarna 35 till 54 år i Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Italien som visade att många tycker att basfunktionerna med att ringa och sms:a borde vara mycket lättare att använda.
En Sifo-undersökning bland svenska användare ger likande indikationer. 48 procent av de tillfrågade anser att mobiltelefoner skulle kunna vara enklare att använda. När personerna i undersökningen ombads ranka de viktigaste egenskaperna när de väljer ny mobiltelefon hamnade även där ”lätt att använda” högst på önskelistan. 84 procent ansåg att detta var viktigt eller mycket viktigt.